ویزای تحصیلی فرانسه

اعتبار انواع ویزای تحصیلی فرانسه چقدر است؟ این ویزا چه شرایطی دارد؟ تحصیل در فرانسه چگونه است؟ مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا چیست؟ آیا می‌توان برای تحصیل در فرانسه ویزای همراه گرفت؟ اجازه کار حین تحصیل در فرانسه وجود دارد؟ دریافت این ویزا چه مزایایی دارد؟ پس از فارغ التحصیلی در فرانسه چند وقت اقامت در این کشور مجاز است؟ تمکن مالی ویزای تحصیلی فرانسه چقدر است؟ تمکن مالی ویزای همراه فرانسه چقدر است؟

اگر برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قصد مهاجرت به اروپا را دارید، فرانسه یکی از بهترین گزینه‌هاست. هزینه‌ی تحصیل در فرانسه رایگان )و یا کم قیمت( است و متقاضیان می‌توانند به شرط دریافت پذیرش از دانشگاه با دریافت بورسیه‌های تحصیلی با کم‌ترین مقدار هزینه به فرانسه مهاجرت کنند.

با دریافت ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در این کشور می‌توانید اقامت دائم و پاسپورت فرانسوی دریافت کنید. براساس جدیدترین رده‌بندی اعتبار پاسپورت، پاسپورت فرانسه به عنوان اولین پاسپورت قدرتمند جهان معرفی شده‌است که بی‌دردسرترین و کم‌هزینه‌ترین راه دریافت آن، از طریق مهاجرت تحصیلی است. اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید ولی از چگونگی شرایط و مدارک اخذ پذیرش و ویزای آن اطلاعی ندارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزایای تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و … است که تحصیل در آن و مهاجرت به این کشور می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای رسیدن به موفقیت باشد. نظام آموزشی فرانسه از جمله کارآمدترین نظام‌های آموزشی‌ست که امکان تحصیل باکیفیت بالا را برای تمامی متقاضیان فراهم می‌کند.

در کنار تمامی این مزایا، تحصیل در فرانسه مزیت‌های دیگری هم دارد:

  • امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و فرانسوی
  • تحصیل رایگان یا کم‌هزینه
  • امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی مختلف
  • امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  • داشتن اجازه‌ی کار پاره‌وقت در حین تحصیل در فرانسه (۹۶۴ ساعت در سال، یعنی ۲۰ ساعت در هفته)
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری پس از تمام شدن تحصیل
  • امکان اخذ پاسپورت و شهروندی فرانسه پس از ۷ سال اقامت دائم در این کشور
  • امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان با رتبه QS بالا
  • امکان دریافت تخفیف دانشجویی پس از اخذ ویزای تحصیلی فرانسه برای سفر به شهرهای متفاوت
  • امکان دریافت ۴۰% اجاره‌ی خانه در فرانسه توسط دولت برای متقاضیان تحصیل در این کشور
  • دریافت انواع کمک‌های اجتماعی، درمانی، تنظیم خانواده و …
  • امکان سفر به تمامی کشورهای عضو پیمان شگن بدون نیاز به داشتن ویزا

آشنایی با انواع ویزای تحصیلی فرانسه

برای تحصیل در فرانسه باتوجه به اینکه قصد شرکت در چه دوره‌ی آموزشی‌ای را دارید و شرایط شما به چه صورت است و قصد اقامت چند ماهه را دارید، باید یکی از انواع ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید.

انواع ویزای تحصیلی فرانسه:

  • ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت فرانسه:

ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت فرانسه به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • ویزای موقت تحصیلی کوتاه‌مدت (Visa de court séjour pour etudes):

این نوع ویزا برای متقاضیانی است که دوره‌ی تحصیلی آنها کمتر از ۳ ماه خواهد بود. معمولا این ویزا برای شرکت در دوره‌های زبان فرانسه یا شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت تحصیلاتی صادر می‌شود. توجه داشته باشید که ویزای موقت تحصیلی کوتاه‌مدت قابل تمدید نیست و نیازی هم به اخذ اجازه اقامت ندارد.

  • ویزای موقت تحصیلی طولانی‌مدت (Visa de long séjour temporaire pour etudes):

ویزای موقت تحصیلی طولانی‌مدت اما برای متقاضیانی است که دوره‌ی تحصیلی آنها بین ۳ الی ۶ ماه طول خواهد کشید. با اخذ این ویزا نیز دیگر نیازی به دریافت اجازه اقامت نخواهید داشت.

  • ویزای تحصیلی بلندمدت فرانسه:

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزش عالی فرانسه را برای مدتی بیش از ۶ ماه دارید (معمولاً سه سال برای کارشناسی، دو سال برای برنامه کارشناسی‌ارشد و چهار سال برای دکتری)، باید ویزای تحصیلی بلندمدت فرانسه (Visa de long séjour etudes) را دریافت کنید.

پس از دریافت این ویزا لازم است تا برای اخذ اجازه‌ی اقامت اقدام کنید. از مزایای این ویزا می‌توان به امکان تمدید آن اشاره کرد. همچنین پس از تمام شدن اعتبار ویزا و فارغ‌التحصیلی، در صورتی که بتوانید در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌تان استخدام شوید می‌توانید این ویزا را به ویزای کار تغییر دهید.

  • ویزای تحصیلی برای شرکت در آزمون ورودی:

ویزای (visa de court séjour étudiant)، یکی از انواع ویزاهای تحصیلی فرانسه است که برای متقاضیانی صادر می‌شود که می‌خواهند برای شرکت در آزمون ورودی برخی از دانشگاه‌های فرانسه به این کشور سفر کنند. (همانطور که می‌دانید برای اخذ پذیرش در برخی از دانشگاه‌های برتر فرانسه در یکسری از رشته‌ها مانند پزشکی، پیراپزشکی، مدیریت و … باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و نمره مورد نیاز را کسب کرد.)

چنانچه فرد موفق به قبولی در آزمون ورودی شود و پذیرش تحصیلی بگیرد، می‌تواند ویزای خود را به مدت یک سال تمدید کند. شرکت در این آزمون‌های ورودی برای سنجش مهارت، تسلط افراد بر حوزه‌ی تحصیلی و تخصصی خود و سطح سواد زبان انگلیسی و یا فرانسوی آنهاست.

شرایط لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

افرادی که می‌خواهند از طریق اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به این کشور مهاجرت کنند باید بتوانند از یک دانشگاه و یا موسسه آموزشی معتبر پذیرش تحصیلی دریافت کنند. برای دریافت نامه‌ی پذیرش نیز باید مدارک تحصیلی مانند ریزنمرات، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی (بسته به اینکه قصد دارید در دوره‌های انگلیسی زبان شرکت کنید یا فرانسوی)، معدل بالا و … ارائه کنید.

برای دریافت پذیرش تحصیلی گاه سن متقاضی نیز مورد اهمیت می‌باشد؛ به غیر از سن هرچه رزومه‌ی تحصیلی متقاضی درخشان‌تر باشد و معدل بالایی داشته باشد، شانس اینکه بتواند از دانشگاه‌های رنک بالا پذیرش بگیرد بیشتر خواهد بود. اگر گپ تحصیلی دارید و یا معدل شما پایین است، پیشنهاد می‌کنیم تا با کسب نمره زبان بالا و یا ارائه مقاله بین‌المللی، نقاط ضعف رزومه خود را بهبود بخشید.

در رابطه با گپ تحصیلی، داشتن سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی یا رشته‌ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید نیز موثر خواهد بود.

یکی دیگر از مهمترین شرایط لازم برای تحصیل در فرانسه این است که شما باید تمکن مالی کافی برای تحصیل و اقامت در یک کشور اروپایی را داشته باشید. میزان تمکن مالی در نظر گرفته شده برای دانشجویان بین‌المللی ماهانه ۶۱۵ یورو معادل ۸۲۰ دلار آمریکاست. با ارائه‌ی صورت حساب بانکی، نامه ضامن یا اطلاعیه تامین مالی از وام، بورسیه تحصیلی و … می‌توانید ثابت کنید که تمکن مالی کافی برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را دارید.

توجه داشته باشید که حداقل سطح مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه و اخذ ویزای دانشجویی این کشور برای مقطع کارشناسی آیلتس ۶ یا مدرک زبان فرانسوی در حد B2، مقطع کارشناسی ارشد آیلتس ۶ الی ۶.۵ یا مدرک زبان فرانسوی در حد B2 و مقطع دکتری آیلتس ۷ است.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی فرانسه

برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کرده و به این کشور مهاجرت کنید، لازم است تا یکسری مدارک را برای دریافت پذیرش تحصیلی تهیه کنید و سری دیگر را برای اخذ ویزای دانشجویی جمع‌آوری کنید. ما در این بخش مقاله لیست تمامی مدارک لازم را شرح خواهیم داد.

  • ارائه‌ی پاسپورت دارای اعتبار کافی
  • ارائه دو قطعه عکس در اندازه تصویر پاسپورت
  • ارائه فرم درخواست ویزای تحصیلی فرانسه (فرم به صورت کامل باید پر شده باشد و امضای متقاضی در انتهای آن بوده باشد.)
  • ارائه نامه‌ی پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر فرانسه
  • ارائه شناسنامه ترجمه شده‌ی متقاضی به زبان فرانسوی
  • ارائه مدارک تحصیلی متقاضی شامل ریزنمرات و مدارک تحصیلی مربوط به آخرین دوره‌ای که در آن شرکت کرده‌اید.
  • ارائه مدرک زبان معتبر براساس زبانی که قصد ادامه تحصیل به آن زبان را دارید. (برای زبان فرانسوی مدارک DELF/DALF یا TCF و برای زبان انگلیسی مدارک IELTS، TOEFL، PTE Academic قابل قبول می‌باشند.)
  • ارائه گواهی تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی در طول دوره تحصیل (ماهانه ۶۱۵ یورو + شهریه دانشگاه)
  • ارائه بلیط رزرو شده‌ی هواپیما
  • ارائه اسنادی مبنی بر داشتن محل اقامت در زمان حضور در فرانسه
  • داشتن بیمه خدمات درمانی با حداقل سقف پوشش ۳۰۰۰۰ یورویی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه‌ی ویزای دانشجویی (۵۰ تا ۱۰۰ یورو)

درصورت داشتن سوال در رابطه با مدارک مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه، می‌توانید با کارشناسان مجرب گروه اقلیما تماس بگیرید. مشاوره با کارشناسان ما رایگان است و شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از راهنمایی‌های لازم بهره‌مند شوید.

 تلفن تماس: ۰۲۱۹۱۰۰۶۵۵۰

شرایط ویزای همراه فرانسه

به دلیل اهمیتی که بنیان خانواده در کشورهای اروپایی دارد، اکثر کشورها اجازه‌ی همراهی اعضای خانواده‌ی متقاضی اصلی ویزای تحصیلی (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) را می‌دهند. خوشبختانه فرانسه نیز از جمله کشورهایی است که ویزای همراه صادر می‌کند اما این ویزا به صورت همزمان نیست. در واقع متقاضی اصلی باید به فرانسه سفر کند و سپس مدارکی را که نسبت خانوادگی آنها را نشان می‌دهد به سفارت ارائه‌ کند تا بتواند برای همراهان خود نیز ویزا بگیرد.

ویزای تحصیلی فرانسه اجازه کار دارد؟

بله؛ شما با دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اجازه‌ی کار ۲۰ ساعت در هفته (معادل ۹۶۴ ساعت در سال) را دارید. فراموش نکنید که اجازه‌ی کار شما تنها به صورت موقت است؛ به همین دلیل هم باید در زمان استخدام به کارفرمای خود اعلام کنید که دانشجوی بین‌المللی هستید تا وی استخدام شدن شما را به استانی که به آن وابسته هستید اعلام کند.

از جمله محل‌هایی که می‌توانید در آنها به جستجوی کار بپردازید می‌توان به دانشگاه، کتابخانه، رستوران، مغازه‌های مد و آرایشی، استارتاپ‌ها، شرکت‌های خصوصی و … اشاره کرد.

پرسش‌های متداول 

باتوجه به اینکه رشته‌ی تحصیلی شما چیست و میزان شهریه دانشگاهی شما چقدر است و در چه شهری درس می‌خوانید، هزینه‌های تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. به طور مثال هزینه‌های زندگی و شهریه‌ی دانشگاه‌ها در شهر پاریس گرانتر از شهرهای اطراف مانند لیون، دیژون و … است.

نوع ویزایی که درخواست دریافت آن را دارید و نوع دوره‌ی تحصیلی انتخابی شما در نیازمندی یا عدم نیازمندی به مدرک زبان تاثیر گذار است. به عنوان مثال برای شرکت در دوره‌های آموزش زبان فرانسوی نیازی به ارائه مدرک زبان نیست ولی برای دریافت ویزای طولانی‌مدت تحصیلی فرانسه باید دارای مدرک معتبر زبان فرانسوی یا انگلیسی باشید. سطوح مورد نیاز نیز براساس مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود.

بله؛ پس از دریافت ویزای تحصیلی و فارغ التحصلی از فرانسه می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. پس از گذشت ۵ سال از زمان اقامت شما در این کشور نیز می‌توانید درخواست اقامت دائم دهید. همچنین امکان دریافت اقامت دائم برای اعضای خانواده‌ی خود را نیز خواهید داشت.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.