فهرست مطالب

پاداش‌ها و مزایای مالی برای کسب‌وکارهای نوپای در فرانسه

مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه چیست؟ مزیت‌های شروع استارتاپ در فرانسه چیست؟ دولت فرانسه چه کمک‌هایی را به کسب و کارهای نوپا می‌کند؟ منظور از پاداش‌های منطقه‌ای چیست؟ چه وام‌هایی به صاحبین مشاغل نوپا اعطا می‌شود؟

دولت فرانسه چندین انگیزه مالی برای حمایت از گسترش کسب‌وکارهای نوپا در فرانسه ایجاد کرده است. این انگیزه‌ها هم شامل مزیت‌های مالیاتی می‌شوند و هم کمک‌های بلاعوض برای شرکت‌هایی که به دنبال راه اندازی کسب و کارهایی نوپا در فرانسه هستند. مقدار این حمایت‌های مالی باتوجه به منطقه و میزان سرمایه‌گذاری‌ها، تعداد مشاغل ایجاد شده و غیره متفاوت هستند.

همچنین مقدار پاداش‌ها و مزایای مالی عمومی برای کسب و کارهای نوپا در فرانسه بسته به جایی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن را گرفته‌اید و نوع کار شما متفاوت است. اگر آن منطقه فعالانه در تلاش برای جذب مشاغلی مانند شما باشد یا اگر در حال توسعه یک محصول یا خدمات نوآورانه باشید، ممکن است بتوانید از یک منطقه خاص بودجه بیشتری دریافت کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از شناخته شده‌ترین پاداش‌ها و مزیت‌های مالی در فرانسه  برای کسب و کارهای نوپا معرفی کنیم.

پاداش‌ها و مزایای مالی منطقه‌ای در فرانسه

این پاداش‌های مالی برای شرکت‌ها و کسب و کارهایی در دسترس است که در مناطق خاصی از فرانسه با شرایط خاص راه‌اندازی شده باشند. برخی از رایج‌ترین مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه عبارتند از:

  • مناطق آزاد شهری (Urban Free Zones):

    راه‌اندازی کسب و کار خود در یک “منطقه آزاد شهری” شما را از پرداخت مالیات شرکت معاف می‌کند. (مقدار این معافیت در ۵ سال اول به صورت ۱۰۰ درصدی است. سال ششم ۶۰ درصدی، سال هفتم ۴۰ درصدی و سال هشتم ۲۰ درصدی)

  • مناطق کاری که باید احیا شوند (Employment Area to be Revitalized):

    در فرانسه یکسری مناطق وجود دارد که شرایط مناسبی برای اشتغال‌زایی در آنها وجود دارد. و مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه در این مناطق بیشتر است. شرکت‌هایی که کسب و کار خود را در یکی از این “منطقه استخدامی برای احیای مجدد” فرانسوی راه‌اندازی ‌کنند، از پرداخت هزینه‌های تامین اجتماعی برای کارکنان خود معاف خواهند شد.

  • منطقه روستایی که قرار است احیا شوند (Rural Zone to be Revitalized):

    مشاغلی با حداکثر ۱۰ کارمند که تصمیم دارند در یک “منطقه روستایی برای احیای مجدد” در فرانسه راه‌اندازی شوند، از مالیات شرکت‌ها معافیت دریافت می‌کنند. این معافیت برای ۲ سال اول ۱۰۰٪ است و در طول ۳ سال بعد به ۷۵٪، ۵۰٪ یا ۲۵٪ کاهش می‌یابد.

  • مناطق اولویت‌دار شهر (Priority City Districts):

    راه‌اندازی کسب‌وکار خود در یک منطقه اولویت‌دار شهری، در فرانسه به شما امکان بهره‌مندی از کاهش نرخ مالیات شرکت را می‌دهد.

  • برای گسترش کسب وکار خود در فرانسه سرمایه‌گذاری کنید:

    یک منطقه ویژه اقتصادی

نکته مهم در مورد منطقه ویژه اقتصادی:
منطقه شهری Caux Seine در نرماندی در شمال فرانسه تصمیم به انجام آزمایشی گرفت که برای اولین بار در فرانسه صورت گرفت: یک منطقه ویژه اقتصادی. این منطقه در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و بین دو شهر کلیدی نرماندی، لو هاور و روئن واقع شده است.

این منطقه مزایای اقتصادی و مالی جذابی را برای شرکت‌های صنعتی از فرانسه و خارج از کشور ارائه می‌دهد. شرکت‌هایی که در این منطقه راه‌اندازی می‌شوند در سال اول از پرداخت انواع عوارض منطقه‌ای و شهری معاف هستند. سپس برای دو سال بعد ۳۰ درصد و برای سال پنجم ۵۰ درصد کاهش مالیات دریافت می‌کنند.

اگر کسب‌وکار خود را در این منطقه راه‌اندازی کنید، یکی از مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه شامل «بسته خوش‌آمدگویی» برای کارکنان و خانواده‌هایشان نیز می باشد تا ورود آن‌ها به فرانسه تسهیل شود.

حمایت مالی از پروژه‌های تحقیقاتی و نوآورانه نوپا در فرانسه

مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه و پاداش‌ها و مزایای مالی بیشتری برای شرکت‌هایی که در فرانسه تحقیق و توسعه انجام می‌دهند یا به گسترش فناوری‌های نوآورانه در فرانسه کمک می‌کنند، اعطا می‌شود.

فرانسه برترین مقصد در اروپا برای به ثمر رساندن پروژه‌های تحقیق و توسعه بین المللی است. دلایل متعددی هم برای این حجم از سرمایه‌گذاری بالا در فرانسه وجود دارد که شامل:

  • داشتن زیرساخت‌های توسعه یافته
  • کیفیت بالای تحقیقات
  • پاداش‌ها، حمایت‌ها و اعتبارهای مالیاتی سخاوتمندانه برای پروژه‌های تحقیقاتی در فرانسه است.

منظور از اعتبار مالیاتی تحقیقاتی در فرانسه چیست؟

فرانسه یک سیستم اعتبار مالیاتی تحقیقاتی منحصر به فرد دارد که سخاوتمندانه‌ترین نوع در اروپا شناخته می‌شود. اعتبار مالیاتی تحقیقات فرانسه (France’s research tax credit) شامل شرکت‌هایی می‌شود که به توسعه و تحقیق در فرانسه می‌پردازند. براساس این اعتبار مالیاتی، کسب و کارها و شرکت‌هایی که در فرانسه به قصد توسعه و تحقیق در زمینه‌های نوآورانه آغاز به کار کنند. کمترین میزان مالیات شرکت را در کل جهان پرداخت خواهند کرد.

همین مقدار اندک مالیات شرکت نیز سیستم اعتبار مالیات تحقیقاتی فرانسه را به برترین سیستم در جهان تبدیل کرده است.

اعتبار مالیاتی تحقیقاتی فرانسه برای شرکت‌هایی که در فرانسه تحقیق و توسعه انجام می‌دهند بدون در نظر گرفتن اندازه، صنعت و ملیت افراد قابل دریافت است. ۳۰٪ از تمام هزینه‌های تحقیق و توسعه تا ۱۰۰ میلیون یورو و همچنین ۵٪ بالاتر از این آستانه را پوشش می‌دهد. اعتبار مالیاتی تحقیقاتی برای تمام هزینه‌های عملیاتی تحقیق و توسعه با نرخ ۵۰٪ و برای سرمایه‌گذاری در عملیات تحقیق و توسعه با ۷۵٪ اعمال می‌شود.

یکی دیگر از مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه این است که

حقوق کارکنان پژوهشی به طور کامل مشمول اعتبار مالیاتی پژوهشی است. و در صورت داشتن اولین قرارداد شخصی برای حقوق کارکنان پژوهشی، سال آخر دکتری و فوق دکتری با نرخ ۲۰۰ درصد به مدت ۲ سال اعمال می‌شود. این بدان معنی است که اعتبار مالیاتی پژوهشی در این موارد به طور موثر چهار برابر محاسبه می‌شود. هر گونه هزینه‌ای که به نهادهای بخش دولتی برون سپاری می‌شود دوبرابر حساب می‌شود، به این معنی که
اعتبار مالیاتی تحقیقاتی دو برابر ارزش بیشتری برای شرکت شما دارد.

پایه اعتبار مالیاتی تحقیقاتی تمام هزینه‌های تحقیق و توسعه را پوشش می‌دهد، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​که روی فناوری‌های نوآورانه کار می‌کنند نیز می‌توانند برای یک اعتبار مالیاتی اضافی برای نوآوری که با نرخ ۲۰% اعمال می‌شود و هزینه‌های حداکثر ۴۰۰۰۰۰ یورو در سال را پوشش می‌دهد، درخواست دهند.

وضعیت معافیت شرکت‌های نوپای خلاقانه در فرانسه

علاوه بر اعتبار مالیاتی تحقیقاتی سخاوتمندانه فرانسه،
دسترسی به حمایت‌های مالی بیشتر در فرانسه با تاسیس یا راه‌اندازی یک “شرکت نوآورانه نوپا” نیز امکان پذیر است. برای به دست آوردن این مزایا، شرکت‌ها باید کمتر از ۸ سال سن داشته باشند. کمتر از ۲۵۰ نفر را استخدام کرده باشند. کمتر از ۵۰ میلیون یورو در سال درآمد داشته باشند. و حداقل ۱۵٪ از هزینه‌های خروجی خود را صرف تحقیق و توسعه کنند.

«شرکت‌های نوآور نوپا» در فرانسه نیز از معافیت‌های مالی برای هزینه‌های تحقیق و توسعه و همچنین معافیت‌های مالی عمومی برای درآمد کلی خود بهره می‌برند. آنها واجد شرایط معافیت مالیات بر درآمد ۱۰۰٪ برای سال اول و ۵۰٪ در سال بعد هستند. علاوه بر این، “شرکت های نوآور نوپا” فرانسوی از معافیت‌های تامین اجتماعی برای کارکنان پژوهشی نیز بهره‌مند می‌شوند.

اگر به راه اندازی کسب و کار خود در فرانسه فکر می‌کنید، مطمئناً می‌توانید انواع مختلفی از مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه را دریافت کنید. این پاداش‌ها به رشد و توسعه‌ی کسب و کار شما بسیار کمک خواهند کرد.

فراموش نکنید که راه‌اندازی یک شرکت  یا کسب و کار نوپا در فرانسه برای شهروندان فرانسه و اتحادیه اروپا یک فرآیند بدون زحمت و آسان است. با این حال،
همین فرآیند برای یک شهروند خارجی مانند ایرانیان که مایل به ورود به بازار فرانسه هستند چندان ساده نیست. به همین دلیل هم بهتر است تا پیش از اقدام برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا در فرانسه، با قوانین کشور، مقررات صنعتی و هنجارهای دولتی آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه اقلیما تماس بگیرید.

پاداش‌ها و مزایای مالی راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا در فرانسه

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید در فرانسه مزایای متعددی را برای صاحبان مشاغل به همراه دارد:

فرانسه یک کشور دوستدار تجارت، و یکی از بزرگترین بازارهای اروپایی است. پاریس، پایتخت فرانسه، مرکز مالی اصلی کشور و یک مرکز سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است. بنابراین، علاوه بر فرصت‌های سرمایه گذاری عالی، می‌توانید نظر سرمایه‌گذاران مختلفی را نیز به شرکت خود جلب کنید.

در سال ۲۰۱۹، دولت تغییرات قابل توجهی در مزایای بیکاری فرانسه ایجاد کرد. یکی از سودمندترین این تغییرات این است که صاحبان مشاغل هنگام راه‌اندازی کسب و کار خود در فرانسه توسط سیستم تأمین اجتماعی حقوق می‌گیرند. اساساً، دولت فرانسه به کارآفرینان نوپا در زمانی که قصد راه‌اندازی کسب و کار خود را داشته باشند، کمک مالی می‌کند.

دولت فرانسه علاقه خاصی به استارت‌آپ‌های فناوری دارد. صاحبان مشاغلی که به دنبال راه‌اندازی استارتاپ فناوری خود هستند می‌توانند ویزای فناوری دریافت کرده و وارد کشور شوند. علاوه بر این، دولت گام‌های متعددی برای ایجاد یک محیط مساعد برای نوآوری در فناوری بر می‌دارد. از این رو، بنیان‌گذاران استارت‌آپ می‌توانند از این مزایا برای گسترش دسترسی خود به بازار اروپا استفاده کنند.

با توجه به اینکه بخش تولید بیشترین سهم را در اقتصاد فرانسه دارد. این بخش بازار ایده آلی برای صاحبان مشاغل در این حوزه است

دولت حمایت گسترده‌ای از صنعت تولیدی خود برای تقویت رقابت جهانی آن ارائه می‌کند.

سیاست‌های تجاری مساعد فرانسه سرمایه‌گذاری خارجی را تشویق می‌کند. علاوه بر این، دولت فرانسه اعتبارات مالیاتی قابل توجهی را به شرکت‌های درگیر در تحقیق و توسعه، فناوری، تولید، گردشگری و غیره ارائه می‌دهد.

علت این مزایای مالی کارهای نوپای در فرانسه این است که دولت تلاش می‌کند تا عدالت اجتماعی را رعایت کند. و تعادل بین شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌های کوچک و ایجاد یک محیط تجاری منصفانه را رعایت کند.

بانک‌های فرانسوی به استارتاپ‌ها و صاحبان مشاغل نوپا کمک مالی می‌کنند که شامل
وام راه‌اندازیPrêt à la Création d’Entreprise (PCE) تا سقف ۷۰۰۰ یورو است. وام تجاری دیگر،
Prêts Bancaires aux Entreprises (PBE)، می‌تواند به صاحبان مشاغل نوپا کمک کند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهند.

علاوه بر این وام‌های تجاری،
دولت فرانسه طرح ACCRE را دارد که به افراد بیکار که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌های اجتماعی کاهش یافته، کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، کمک مالی می‌کند. طرح دیگری به نام NACRE وام‌های بدون بهره را به همراه مشاوره کسب و کار رایگان به استارت‌آپ‌های تجاری ارائه می کند.

سایر اشکال کمک‌های دولتی فرانسه به کسب و کارهای نوپا:

  • کمک هزینه
  • معافیت مالیاتی
  • اعتبارات مالیاتی
  • وام با بهره صفر قابل بازپرداخت
  • وام‌های کم بهره
  • تامین مالی مشترک و تضمین
  • تزریق سرمایه

آیا مهاجران در فرانسه با مجوزهای خاص مجاز به راه‌اندازی کسب و کار نوپا در فرانسه هستند؟

برای ثبت شرکت خارج از کشور و در فرانسه، باید برای ویزا و مجوز کار اقدام کنید. توجه داشته باشید که شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و شهروندان فرانسوی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی شرکت خود را در فرانسه راه‌اندازی کنند.

شهروندانی که به این کشورها تعلق ندارند،
برای راه‌اندازی یک شرکت در فرانسه باید دارای مجوزAutorisation Provisoire de Séjour (APS) باشند که به عنوان مجوز اقامت نیز شناخته می‌شود. آنها می‌توانند از این مجوز برای اقامت یک سال در فرانسه و توسعه ایده‌های تجاری خود استفاده کنند.

سوالات متداول

دولت فرانسه به چه طریقی به کسب‌وکارهای نوپا و تازه تاسیس کمک می‌کند؟

از طریق انواع اعتبارهای بانکی و مالیاتی، کمک هزینه‌ها، وام‌های بدون بهره، تزریق سرمایه، معافیت مالیاتی و … .

چه مناطقی در فرانسه برای تاسیس کسب و کار جدید شامل تخفیفات مالیاتی می‌شوند؟

در مقاله فوق می‌توانید لیست ۵ منطقه‌ای را که در فرانسه شامل تخفیف یا معافیت مالیاتی می‌شوند را مشاهده کنید.

آیا شهروندان خارج اتحادیه اروپا هم می‌توانند در فرانسه کسب و کار راه‌اندازی کنند؟

بله؛ شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و شهروندان فرانسوی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی شرکت خود را در فرانسه راه‌اندازی کنند. شهروندانی که به این کشورها تعلق ندارند،
برای راه‌اندازی یک شرکت در فرانسه باید دارای مجوزAutorisation Provisoire de Séjour (APS) باشند که نوعی مجوز اقامت است.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.