پربازدیدها

راهنمای مالیاتی فرانسه برای کارآفرینان مهاجر

کارآفرینی در فرانسه چگونه است؟ آیا فرانسه کشوری مناسب برای کارآفرینان مهاجر است؟ میزان مالیات دریافتی فرانسه از کارآفرینان مهاجر چقدر است؟ مقدار مالیات بر درآمد در فرانسه چقدر است؟ آیا با کارآفرینی در فرانسه می‌توان تابعیت و پاسپورت فرانسوی گرفت؟ روال اداری کارآفرینی در فرانسه چگونه است؟ مدارک مورد نیاز کارآفرینان مهاجر در فرانسه چیست؟ مراحل کارآفرینی در فرانسه برای مهاجران چگونه است؟ راهنمای مالیاتی فرانسه چیست؟

فرانسه از جمله اقتصادهای بزرگ اروپا و جهان است؛ کشوری صنعتی و روبه‌رشد است که سالانه نظر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بسیاری را به خود جلب می‌کند. وجود نیروی کار ماهر، بازار گسترده‌ی اروپایی، تجارت آزاد، حمایت مالی دولت، کیفیت زندگی بالا و … سبب شده است که فرانسه به کشوری جذاب برای کارآفرینان مهاجر، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا راهنمای مالیاتی فرانسه برای مهاجرین ارائه کنیم.

اگر قصد سرمایه‌گذاری یا کارآفرینی در فرانسه را دارید، لازم است تا با قوانین مالیاتی و میزان مالیاتی که باید بپردازید آشنا شوید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا از اطلاعات کامل راهنمای مالیاتی فرانسه برای مهاجران خارجی مطلع شوید.

راهنمای مالیاتی برای کارآفرینان مهاجر در فرانسه

کارآفرینی در فرانسه

اگر شما به عنوان یک کارآفرین قصد مهاجرت به کشور فرانسه را داشته باشید باید از جزئیات شرایط کارآفرینی در فرانسه، چگونگی مالیات کارآفرینان مهاجر در فرانسه، نرخ مالیات بر درآمد، روال اداری کارآفرینی، راهنمای مالیاتی فرانسه و … کسب اطلاع کنید و مطمئن شوید که فرانسه گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود یا خیر؟

فرانسه از نظر رتبه‌بندی کشورهای مناسب برای کارآفرینی در رتبه‌ی ۱۳ ام قرار دارد.

چه شاخص‌هایی برای این رده‌بندی مورد بررسی قرار گرفته است؟

شاخص‌هایی چون:

  • میزان ارتباطات و تبادلات اقتصادی واجتماعی و … با سایر کشورهای جهان
  • میزان جمعیت تحصیل‌ کرده‌ی فرانسه
  • خلاقیت و نوآوری
  • کارآفرینی و اشتغال‌زایی
  • میزان دسترسی آزاد به سرمایه‌های مختلف
  • نیروی کارگر ماهر و متخصص
  • تخصص فناوری
  • شیوه‌های تجاری شفاف
  • زیرساخت‌های مناسب دیجیتالی توسعه یافته
  • چارچوب کاری قانونی و توسعه یافته

باتوجه به این اطلاعات می‌توان بیان کرد که فرانسه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه کارآفرینی و نوآوری در جهان است. دولت فرانسه نیز اقدامات بسیاری برای حمایت از کارآفرینان مهاجر و شرکت‌های نوپا انجام داده است، از جمله ایجاد مراکز نوآوری و فضاهای کارآفرینی، ارائه تسهیلات مالی و مالیاتی برای شرکت‌های نوپا، و ارائه برنامه‌های آموزشی و راهنمایی برای کارآفرینان.

علاوه بر این، فرانسه دارای یک بازار بزرگ و پویا است که به عنوان یک پلتفرم عالی برای رشد و گسترش کسب و کارها عمل می‌کند. همچنین، فرانسه دارای جامعه‌ای متنوع و خلاق است که محیط مناسبی برای ایده‌پردازی و همکاری‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

بنابراین، اگر شما به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار در فرانسه هستید، شرایط مساعدی برای شروع و رشد کسب و کار خود خواهید داشت. اما بهتر است قبل از هر چیز تحقیقات خود را انجام داده و با شرایط محلی و قوانین مربوط به کارآفرینی در فرانسه آشنا شوید. در این خصوص می‌توانید از مشاوران مجرب گروه اقلیما نیز کمک بگیرید. برای مشاوره‌ی رایگان از طریق تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۶۵۵۰ با ما در ارتباط باشید.

مراحل و شرایط کارآفرینی در فرانسه برای مهاجران

برای آغاز کارافرینی در فرانسه لازم است حتما از ساختار قانونی، شرایط و مراحلی که باید طی کرد مطلع باشید. به همین جهت در ابتدا به بررسی شرایط کارآفرینی در فرانسه برای مهاجران خواهیم پرداخت:

  • یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای کارافرینی در فرانسه داشتن گواهی تمکن مالی به میزان کافی است؛ مقدار کافی برای تمکن مالی فرانسه چقدر است؟ به میزان حداقل دستمزد ملی قانونی کشور فرانسه. به عنوان مثال حداقل دستمز کارگر در قانون فرانسه از ابتدای مارچ در سال ۲۰۲۴، ۲۱۲۰۳ یورو در سال است. بنابراین میزان تمکن مالی شما حداقل باید ۲۱۲۰۳ یورو به صورت سالانه باشد.

توجه داشته باشید که نیازی به ارائه یا داشتن سند ملکی نیست. همچنین نیازی به خروج پول از بانک نیز نیست، می‌توانید با دریافت گواهی از یک بانک در ایران داشتن توان مالی خود را اثبات کنید.

  • شرایط دیگر برای کارآفرینی در فرانسه داشتن یک طرح تجاری یا بیزنس پلن خلاقانه، نوآورانه و منطقی است. طرحی که توجیح اقتصادی داشته باشد و اجرای آن با فرهنگ و الگوهای فرانسوی مطابقت داشته باشد تا بتوانید از یک شتاب دهنده‌ی فرانسوی تاییدیه دریافت کنید.
  • مسئله‌ی بعدی دریافت اجازه‌ی اقامت است؛ تمامی شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، مناطق اقتصادی اروپا یا سوئیس، می‌بایست دارای ویزای کارآفرینی و اجازه اقامت باشند تا بتوانند کسب و کار خود را در فرانسه راه اندازی کنند.

در حالت کلی لازم است تا کارآفرین بتواند قابلیت اقتصادی، سودآوری و اشتغال زایی طرح خود را نشان داده و حمایت کافی را از شتاب دهنده‌های فرانسوی دریافت کند.

راه اندازی استارتاپ

اما در رابطه با راه اندازی استارتاپ برای اینکه بتوانید نظر شتاب دهنده‌ها را به خود جلب کنید، لازم است تا شرح کاملی از پروژه‌ی خود ارائه کنید. در این شرح جزئیات باید به نکاتی چون میزان سرمای اولیه‌ی مورد نیاز، تعداد نفرات لازم، میزان تخصص افراد، سود حاصل از راه اندازی پروژه، تکنیک‌های مورد استفاده و … اشاره شود. چنانچه پس از بررسی‌های صورت گرفته طرح شما پذیرفته شود می‌توانید اجازه اقامت دریافت کنید.

اگر بیزنس پلن برای راه اندازی یک استارتاپ خلاقانه و نوآورانه را ندارید، نگران نباشید. می‌توانید برای راه اندازی یک کسب و کار عادی که در حال حاضر در فرانسه هم وجود دارد، اقدام کنید. تنها باید نشان دهید که سرمایه‌ی کافی برای شروع کسب و کار خود را دارید. میزان سرمایه مورد نیازتان نیز برابر با حداقل دستمزد سالانه یک کارگر تمام وقت در فرانسه خواهد بود یعنی حدودا ۲۲۰۰۰ یورو.

از جمله حمایت‌هایی که توسط دولت فرانسه به کارآفرینان می‌شود، می‌توان به اعطای وام راه اندازی Prêt à la Création d’Entreprise (PCE) اشاره کرد. این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که قصد کارآفرینی تا سقف ۷۰۰۰ یورو را در فرانسه دارند.

راهنمای مالیاتی برای کارآفرینان مهاجر در فرانسه

مدارک مورد نیاز برای کارآفرینان مهاجر در فرانسه

کارآفرینان برای واجد شرایط بودن نیازمند ارائه‌ی مدارک زیر خواهند بود:

  • برخورداری از تمکن مالی کافی. (از ابتدای مارچ ۲۰۲۴ این مبلغ حداقل ۲۱۲۰۳ یورو به صورت سالانه است.)
  • مدارکی که اثبات کند متقاضی دارای بیزنس پلن یا طرح تجاری سودآور برای جامعه فرانسه است.
  • مدارکی که نشان دهند فعالیت انجام شده با الزامات ایمنی، بهداشت و نظم عمومی جامعه سازگاری دارد.
  • مجوز اقامت موقت ویژه‌ی کارآفرینان که نشان دهد شخص اجازه انجام فعالیت تجاری در ارتباط با پروژه ارائه‌شده را دارد. (مدت اعتبار این مجوز اقامت معمولا ۱ سال است که تحت شرایطی خاص قابل تمدید است).

راهنمای مالیاتی فرانسه برای کارآفرینان مهاجران

قانون مالیاتی و مقدار مالیات برای کارآفرینان مهاجر در فرانسه ممکن است به نظر پیچیده بیاید، اما با داشتن اطلاعات صحیح و راهنمایی مناسب می‌توانید این مسئله را به خوبی مدیریت کنید. در ادامه به برخی اطلاعات کلی در مورد راهنمای مالیاتی فرانسه اشاره خواهیم کرد:

  1. وضعیت حقوقی:

    قبل از هر چیز، باید وضعیت حقوقی خود را در فرانسه مشخص کنید. آیا به عنوان یک شرکت محلی ثبت شده‌اید یا به عنوان یک شخص حقیقی کارآفرین فعالیت می‌کنید؟ مشخص شدن این موضوع در نرخ مالیات پرداختی کارآفرینان تاثیر خواهد داشت.

  2. مالیات بر درآمد:

    کارآفرینان در فرانسه باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. این مقدار مالیات شامل مالیات بر درآمد شخصی و مالیات بر درآمد شرکت است. مالیات بر درآمد شخصی افراد باتوجه به ضعیت تاهل، تعداد فرزند، نوع شغل و … تغییر خواهد کرد. با این حال مقدار مالیات در نظر گرفته شده عبارت است از:

  • درآمد تا ۱۰۲۲۵€ : ۰%
  • درآمد ۱۰۲۲۵€ الی ۲۶۰۷۰€ : ۱۱%
  • درآمد ۲۶۰۷۰€ الی ۷۴۵۴۵€ : ۳۰%
  • درآمد ۷۴۵۴۵€ الی ۱۶۰۳۶۶€ : ۴۱%
  • درآمد بالای ۱۶۰۳۶۶€ : ۴۵%

این مقدار مالیات ذکر شده برای افرادی است که ساکن و مقیم فرانسه هستند. برای افراد خارجی و مهاجرینی که هنوز تابعیت فرانسوی ندارند، مقدار مالیاتبر درآمد در نظر گرفته شده فرق می‌کند؛ این افراد حداقل میزان نرخ مالیات برای درآمد تا سقف ۲۷۵۱۹€ که حدودا ۲۰% است را باید بپردازند. برای درآمدهای بیشتر از ۲۷۵۱۹€، میزان نرخ مالیات درنظر گرفته شده ۳۰ درصد خواهد بود.

  1. مالیات بر ارزش افزوده (VAT):

    اگر کسب و کار شما از فروش کالا یا خدمات در فرانسه به مشتریان محلی استفاده می‌کند، شما ممکن است موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) نیز شوید. توجه داشته باشید که نرخ استاندارد مالیات بر کالاها و خدمات در فرانسه ۲۰% است اما نرخ آن برای برخی خدمات و کالاها کمتر است: مانند برخی داروها، حمل‌ونقل عمومی، هتل‌ها، رستوران‌ها و بلیت رویدادهای ورزشی/ فرهنگی (۱۰%)، غذا و کتاب (۵.۵%) و مجوزهای تلویزیونی و روزنامه‌ها (۲.۱%).

  2. سایر مالیات‌ها:

    علاوه بر مالیات بر درآمد و VAT، ممکن است بخواهید سایر مالیات‌های محلی مانند مالیات بر املاک و مالیات بر حقوق کارگران را هم پرداخت کنید.

  3. تخفیفات و تسهیلات:

    در بعضی موارد، کارآفرینان مهاجر ممکن است از تخفیفات و تسهیلات مالیاتی خاص برخوردار شوند. بنابراین، بهتر است با یک حسابدار یا مشاور مالی حرفه‌ای در فرانسه مشورت کنید تا بهترین راه‌حل‌ها را برای شما پیدا کنید.

به علاوه، بهتر است با دفتر مالیات و اداره کار در فرانسه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد الزامات و تکالیف مالیاتی خود را دریافت کنید.

اخذ تابعیت و اقامت از طریق کارآفرینی در فرانسه

اخذ تابعیت و اقامت دائم، یکی از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های هر مهاجری است. فرقی ندارد که کشور مورد علاقه‌ی شما برای مهاجرت کدام است، تنها نکته‌ی مهم آن است که در نهایت به اقامت و شهروندی ختم شود. در روش کارآفرینی در ابتدا به فرد اقامتی یک ساله داده می‌شود که قابل تمدید است.

این مجوز اقامت سالانه براساس روند اقتصادی کسب و کار راه اندازی شده، قابلیت تمدید می‌یابد. در نتیجه متقاضی می‌تواند به مدت ۵ سال، سال به سال درخواست خود را تمدید کند. پس از گذشت ۵ سال از اقامت موقت و متداوم خود در کشور فرانسه می‌تواند درخواست دریافت اقامت دائم دهد.

با گذشت ۲ سال از زمان دریافت اقامت دائم، چنانچه فرد به زبان فرانسوی مسلط باشد و آشنایی کاملی از جامعه و فرهنگ فرانسوی داشته باشد که بتواند در آزمون شهروندی نمره قبولی را به دست آورد، می‌تواند شهروند فرانسه شود و پاسپورت فرانسوی دریافت کند.

سوالات متداول

آیا فرانسه را می‌توان کشوری کارآفرین نامید؟

بله؛ فرانسه زیرساخت‌های توسعه یافته‌ای برای راه اندازی انواع کسب و کارها و استارتا‌پ‌های خلاقانه را دارا است. در این کشور شرکت‌های شتاب دهنده‌ی بسیاری مشغول به فعالیت هستند که از طرح‌های خلاقانه افراد استقبال کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آیا فرانسه مکان خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار است؟

فرانسه یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است و بازار گسترده‌ای برای ارائه‌ی خدمات، کالا و … دارد. تجارت آزاد فرانسه، حمایت‌های مالی دولت و زیرساخت‌های مناسب اقتصادی همگی از جمله مواردی هستند که فرانسه را به مقصدی جذاب برای راه اندازی کسب و کار تبدیل می‌کنند.

نرخ مالیات شرکت‌ها در فرانسه چقدر است؟

نرخ مالیات شرکت‌ها در فرانسه به‌تدریج کاهش یافته است، اما به‌طور کلی اکثر شرکت‌ها در حال حاضر نرخ ۲۵٪ را بدون توجه به سود خود پرداخت می‌کنند.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.