فهرست مطالب

طرح های سرمایه گذاری فرانسه

شرایط سرمایه‌گذاری در طرح های سرمایه گذاری فرانسه چگونه است؟ در حال حاضر چه طرح‌هایی برای سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه وجود دارد؟ طرح بازیابیِ راه‌اندازیِ مجدد فرانسه (France Relance recovery plan) چست؟ طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه برچه موضوعاتی تمرکز دارند؟

فرانسه یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فناوری، استارتاپ، کشاورزی، صنعت، گردشگری و … است. در سال ۲۰۱۹ این کشور به عنوان جذابترین کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی انتخاب شد. که یکی از دلایل مهم آن فراهم بودن زیرساخت‌های توسعه یافته در فرانسه برای انواع سرمایه‌گذاری‌ها است. باتوجه به حساسیت‌های زیست محیطی و لزوم داشتن زندگی سبزتر، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه

معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه

بعد از بیماری همه‌گیر کرونا و پیامدهای منفی اقتصادی حاصل از آن، در تاریخ ۳ سپتامبر سال ۲۰۲۰ دولت فرانسه یک طرح جبرانی را به نام «France Relance» برای بهبودی شرایط اقتصادی ارائه کرد.

این یک طرح سرمایه‌گذاری از طرح های سرمایه گذاری فرانسه عظیم با بودجه‌ی ۱۰۰ میلیارد یورویی است که معادل یک سوم بودجه سالانه دولت فرانسه است. لازم به ذکر است که مبلغ ۴۰ میلیارد یورو آن توسط اتحادیه اروپا به منظور حمایت از مشاغل، بازنگری در مدل‌های تولید، تغییر زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در آموزش ارائه شده است.

فرانسه از نظر جذابیتِ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۹ یکی از پیشروترین کشورهای اروپایی بود. با اجرای این طرح مجددا رقابت‌پذیری فرانسه در جذب سرمایه‌گذارهای خارجی قوت خواهد گرفت.

این طرح دارای سه موضوع اصلی است: محیط زیست (بوم شناسی)، رقابت‌پذیری و انسجام.

زمینه‌های طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه – بوم شناسی

فرانسه یک هدف بلندپروازانه دارد:

تبدیل شدن به اولین اقتصاد بزرگ کربن زدایی شده اروپا با دستیابی به خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۵۰. برای کاهش تأثیر فعالیت اقتصادی فرانسه بر محیط زیست، طرح احیا به طور قابل توجهی و تنها با بودجه‌ی ۳۰ میلیارد یورویی سرعت انتقال زیست محیطی را افزایش خواهد داد.

فرانسه از نوسازی حرارتی ساختمان‌ها، کربن زدایی صنعت، هیدروژن سبز، حمل و نقل پاک تر و دگرگونی بخش کشاورزی حمایت خواهد کرد:

  1. توسعه هیدروژن سبز:

فرانسه برای اینکه در لبه تولید هیدروژن تجدیدپذیر و فناوری‌های کم کربن قرار بگیرد، از پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های سراسر کشور رهبری می‌شوند حمایت خواهد کرد تا ظهور راه‌حل‌های هیدروژن فرانسوی را تشویق کند. این سازمان مکانیزمی را برای پشتیبانی از هیدروژن تولید شده توسط الکترولیز آب ایجاد خواهد کرد و یک پروژه مهم از منافع مشترک اروپا (IPCEI)، برای حمایت از صنعتی شدن در فرانسه ایجاد خواهد کرد.

  1. بهبود تحرک روزانه:

طرح احیا ۱.۲ میلیارد یورو را برای توسعه استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی با بهبود خدمات موجود بسیج می‌کند.

  1. حمایت از بخش ریلی:

بهبود کیفیت شبکه ریلی به افزایش عرضه قطار برای اهداف مختلف کمک می‌کند.

هدف افزایش عرضه در مناطق کم تراکم و پیوند بهتر آنها با مناطق شهری، سرعت بخشیدن به کار برای بهبود تجربه افراد در ایستگاه‌های راه‌آهن، به ویژه برای افراد کم توان، و توسعه حمل و نقل کالا به منظور خدمت‌رسانی نزدیک به شرکت‌ها، پلتفرم‌های لجستیک و بنادر در شرایط اقتصادی خوب است.

  1. تنوع زیستی، مبارزه با تصرف زمین و انتقال کشاورزی:

فرانسه حاکمیت غذایی خود را افزایش خواهد داد تا با تغییر مدل کشاورزی خود به سمت سیستم‌های انعطاف‌پذیرتر حرکت کرده و تقاضای افزایش یافته برای محصولات محلی را خود برآورده کند. این دگرگونی به بازگرداندن تنوع زیستی به سرزمین‌ها و کمک به مبارزه با کسانی که به تصرف زمین می‌پردازند، کمک خواهد کرد.

زمینه‌های طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه – رقابت پذیری

فرانسه تصمیم گرفته است تا امکانات تولید خود را ارتقا دهد. و به همین دلیل سرمایه‌گذاری هنگفتی در فناوری‌های آینده (از جمله فناوری‌های سبز)، کاهش مالیات‌های تولید و افزایش حمایت از تحقیق، آموزش و توسعه مهارت‌ها و تخصص ملی موجود داشته است.

این انتخاب‌ها باید فرانسه را قادر سازد تا حاکمیت اقتصادی خود را بازیابد. نه به‌عنوان یک عقب‌نشینی ملی‌گرایانه، بلکه به‌عنوان ظرفیتی دوباره برای استقلال برای خدمت به فرانسه و اروپا. به همین دلیل هم برای طرح France Relance 34 میلیارد یورو اختصاص داده شده است.

  1. احیای تولید صنعتی:

فرانسه برای تضمین استقلال اقتصادی و تکنولوژیکی خود پنج بخش استراتژیک را برای سرمایه‌گذاری‌های خود هدف قرار داده است:

  • بهداشت و سلامتی

  • اقلام اولیه (اقلام وارد شده به فرآیندهای تولید) ضروری برای صنعت

  • الکترونیک

  • صنایع کشاورزی

  • کاربردهای صنعتی ۵G.

برخی از فعالیت‌های تولیدی در این حوزه‌ها مجددا در فرانسه شروع به کار خواهند کرد. که اثر آنها به طور قابل توجهی کربن شرکت‌های فرانسه را کاهش خواهند داد.

  1. سرمایه‌گذاری در فناوری‌های آینده:

با برنامه سرمایه‌گذاری و طرح های سرمایه گذاری فرانسه برای آینده (PIA)، دولت از نوآوری و به ویژه سرمایه‌گذاری در فناوری‌های آینده، از جمله فناوری‌های دیجیتال، تحقیقات پزشکی و صنعت بهداشت، انرژی‌های بدون کربن، کشاورزی مسئولانه و حاکمیت غذایی، حمل و نقل پایدار و صنایع فرهنگی و خلاق حمایت خواهد کرد.

توجه داشته باشید که هدف از زمینه‌ی رقابت‌پذیری در طرح‌ سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار فرانسه ۲۰۳۰ این است که فرانسه به بهترین کشور اروپا برای تحقیقات علمی و کارآفرینی تبدیل شود.

  1. کاهش مالیات تولید:

مالیات تولید مانع رقابت شرکت‌های فرانسوی می‌شود. در فرانسه، آنها ۳.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دادند، در مقایسه با میانگین ۱.۶ درصد در سراسر اتحادیه اروپا.

برای اینکه طرح های سرمایه گذاری فرانسه برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب‌تر شود. و آنها را به تاسیس شرکت‌های صنعتی تشویق کنند، این مالیات‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۱ سالانه ۱۰ میلیارد یورو کاهش می‌یابند.

زمینه‌های طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه – انسجام

در سال ۲۰۳۰، فرانسه به نیروی کار آموزش دیده نیاز دارد. بنابراین طرح سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدارFrance Relance، سرمایه‌گذاری هنگفتی را به مبلغ ۳۶ میلیارد یورو در بزرگترین دارایی فرانسه یعنی مردم متخصص و آموزش دیده آن کرده است.

برای جلوگیری از گسترش نابرابری‌ها، طرح بهبود به گونه‌ای طراحی شده است. که حمایت بهتری از جوانان و افراد آسیب‌پذیر جویای کار در سراسر کشور ارائه کند.

  1. تقویت مهارت‌ها و تبدیل آموزش‌های حرفه‌ای:

برای پاسخ به فعالیت‌های جدید مرتبط با گذار زیست‌محیطی، اقتصاد دایره‌ای و فناوری دیجیتال، طرح بازیابی امکان آموزش نیروی کار را تا حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر افزایش می‌دهد و سیستم‌های آموزش حرفه‌ای را متحول می‌کند. تا فرانسه را به کشوری پیشرو در حوزه فناوری دیجیتال و نوآوری آموزشی تبدیل کند.

  1. آموزش جوانان در بخش‌های استراتژیک و با رشد بالا:

برای مقابله با افزایش مورد انتظار جوانان جویای کار، ۱.۶ میلیارد یورو برای افزایش تعداد دوره‌های آموزشی مبتنی بر گواهی برای همه جوانانی که از سپتامبر ۲۰۲۰ وارد بازار کار می‌شوند، اختصاص داده شده است.

 

حمایت فرانسه از طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار

فرانسه ۲۰۳۰ با بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی یک برنامه سرمایه‌گذاری است. که هدف آن تغییر پایدار بخش‌های کلیدی اقتصاد ما (انرژی، خودرو، هوانوردی یا فضا) از طریق تحقیق، نوآوری و سرمایه‌گذاری صنعتی است. در واقع طرح های سرمایه گذاری فرانسه به دنبال این است که فرانسه را به عنوان رهبر اقتصاد فردا معرفی کند.

چالش کمک به سازمان‌های تحقیقاتی، دانشگاه۲ها و شرکت‌ها برای انتقال موفقیت آمیز در این بخش‌های استراتژیک و پاسخ به چالش‌های اصلی موجود است. ۵۰ درصد از اعتبارات فرانسه ۲۰۳۰ به سهامداران نوظهور با نوآوری‌های سازگار با محیط زیست و ۵۰ درصد به کربن زدایی اقتصاد اختصاص خواهد یافت.

به طور خلاصه دولت فرانسه در طول طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه به دنبال دستیابی به این جاه‌طلبی دوگانه، ۱۰ هدف تعریف کرده است:

بهتر تولید کنید:

  • توسعه رآکتورهای هسته‌ای کوچک و نوآورانه در فرانسه با مدیریت بهتر زباله.
  • در هیدروژن سبز و انرژی های تجدیدپذیر رهبر شوید.
  • کربن زدایی صنعت.
  • تولید حدود ۲ میلیون خودروی الکتریکی و هیبریدی در سال
  • اولین هواپیمای کم کربن را بسازید.

بهتر زندگی کنید:

  • روی غذای سالم، پایدار و قابل ردیابی سرمایه‌گذاری کنید.
  • ساخت ۲۰ داروی زیستی برای سرطان، بیماری‌های مزمن، از جمله موارد مربوط به سن، و ایجاد دستگاه‌های پزشکی فردا.
  • قرار دادن فرانسه در خط مقدم تولید محتوای فرهنگی و خلاق.

بهتر مصرف کنید:

  • در ماجراجویی فضایی شرکت کنید.
  • در بسترهای عمیق دریا سرمایه‌گذاری کنید.

۶ شاخه نیز برای رسیدن به این اهداف ایجاد شده است:

مواد اولیه خام، اجزاء، فناوری‌های دیجیتال، منابع مالی استعداد و نوآوری، توسعه آموزش عالی، اکوسیستم‌های تحقیق و نوآوری.

نحوه شناسایی طرح سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی

فرانسه نسخه جدیدی از برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی (Investissement Socialement Responsible in French, ISR) را راه‌اندازی کرده است که هدف آن استانداردسازی سرمایه‌گذاری‌های مسئولیت پذیر اجتماعی، اجرای استانداردهای غربالگری ESG دقیق‌تر و ترویج توسعه اقدامات اقلیمی است.

این نسخه جدید از برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی توسط وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه تایید شده است. این پیشنهاد توسط کمیته برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی در جولای ۲۰۲۳ ارائه شد و در مارس ۲۰۲۴ اعمال خواهد شد.

برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی اولیه

برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر اجتماعی در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، ابزار اصلی فرانسه برای تأمین مالی پایدار است و به مردم اجازه می‌دهد تا ESG را در محصولات پس‌انداز انتخاب کنند. بیمه عمر فرانسه و طرح‌های پس انداز بازنشستگی به طور سیستماتیک برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی را اعمال می‌کنند. در حال حاضر، ISR در مجموع شامل ۱۱۷۴ صندوق است که مقیاس کل آن ۷۷۳ میلیارد یورو است.

از زمان پیدایش برچسب ISR هیچ بازنگری عمده‌ای انجام نشده است و از آنجایی که موضوعات ESG مانند تغییرات آب و هوا در اولویت سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، به روزرسانی برچسب ISR ضروری شده است. در سال ۲۰۲۱، وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه کمیته برچسب گذاری سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی را تأسیس کرد که چندین ذینفع مانند شرکت‌ها، مؤسسات مالی و دانشگاه‌ها را برای طراحی مجدد محتوای برچسب ISR و تقویت الزامات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی گرد هم آورد.

برچسب جدید سرمایه گذاری مسئولیت اجتماعی

نسخه جدید برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی عمدتاً سه جنبه زیر را اصلاح می‌کند:

نسخه جدید برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی، دامنه سرمایه‌گذاری اولیه را دقیق‌تر تعریف می‌کند. و غربالگری منفی را در سه جنبه اضافه می‌کند: محیط زیست، جامعه و حکومت. مقررات مربوط به مشارکت سهامداران و رای دادن دقیق‌تر و الزام آورتر است.

نسخه جدید برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر اجتماعی از محتوای مقررات افشای مالی پایدار اروپا (SFDR) استفاده می‌کند. و تأثیر سرمایه‌گذاری بر محیط زیست و جامعه را از نظر اهمیت دوگانه، با تمرکز بر تأثیر نامطلوب اصلی (PAI) در نظر می‌گیرد. این امر مستلزم آن است که وجوه ISR تجزیه و تحلیلی از تأثیرات منفی نهادها در حوزه‌های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی انجام دهند.

برچسب جدید ISR سیاست آب و هوا را یکپارچه می‌کند و غربالگری منفی را به تمام پروژه‌های جدید اکتشاف، استخراج و پالایش سوخت فسیلی گسترش می‌دهد. پورتفولیوهایی که تأثیر زیادی بر تغییرات آب و هوایی دارند همچنین باید از مسیرهای انتقال اطمینان حاصل کنند و به تدریج با اهداف توافقنامه پاریس هماهنگ شوند. تاثیر آب و هوا به عنوان یک اصل کلیدی برای برچسب های ISR استفاده خواهد شد.

وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه معتقد است که نسخه جدید طرح‌های برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی و پایدار در فرانسه ساده‌تر و موثرتر خواهد بود. به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا تحولات زیست محیطی را در نظر بگیرند. و فرصت‌هایی را برای تامین مالی کربن زدایی در اختیار نهادها قرار دهند.

سوالات متداول

زمینه‌های طرح‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه کدامند؟

زمینه‌های طرح های سرمایه گذاری فرانسه بر سه موضوع رقابت‌پذیری، بوم شناسی و انسجام دسته بندی می‌شود. که هر یک از این سه شرط بر عوامل خاصی تمرکز دارند.

علت راه‌اندازی برچسب سرمایه‌گذاری مسئولیت اجتماعی چیست؟

هدف راه‌اندازی طرح برچسب سرمایه‌گذاری اجتماعی و پایدار در فرانسه، استانداردسازی سرمایه‌گذاری‌های مسئولیت پذیر اجتماعی، اجرای استانداردهای غربالگری ESG دقیق‌تر و ترویج توسعه اقدامات اقلیمی است.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.