فهرست مطالب

دریافت اقامت یونان

دریافت اقامت یونان از طریق سرمایه‌گذاری، مطمئناً برای کسانی که می‌خواهند زندگی جدیدی را در کشور دیگری ایجاد کنند، محبوبیت بیشتری دارد. چرا که از همان ابتدا درآمد داشته و سرمایه‌ی افراد نیز حفظ می‌شود. برنامه‌های مختلفی وجود دارد که در ازای سرمایه‌گذاری، به افراد شهروندی و اقامت دائم اعطا می‌کنند مانند برنامه‌ی گلدن ویزای کشورهای اروپایی. ویزای طلایی یونان یکی از ایده‌آل‌ترین‌هاست.

اگر شما یک شهروند کشوری غیرعضو اتحادیه اروپا هستید. و به دنبال مسیری برای اقامت (یا حتی شهروندی) در منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا هستید، یا یک فرد بازنشسته غیراتحادیه اروپا، خوداشتغال یا عشایر دیجیتال هستید و پول کافی برای سرمایه‌گذاری در املاک یونان را دارید. پس گزینه دریافت اقامت یونان از طریق ویزای طلایی قطعاً مناسب شماست.

ویزای طلایی یونان حتی امکان اخذ اقامت برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را نیز دارد. یعنی علاوه بر همسر و فرزندان خود، می‌توانید پدر و مادر خود و همسرتان را نیز به یونان ببرید. اگر هوای خوب، سبک زندگی آرام و غذاهای خوشمزه را دوست دارید، در یونان احساس خواهید کرد که در خانه هستید.

مزایا و معایب دریافت اقامت یونان از طریق گلدن ویزا

مزایای گرفتن اقامت یونان از طریق ویزای طلایی:

  • نبودن شرایط اقامتی خاص برای تمدید اقامت
  • کمترین میزان مبلغ سرمایه‌گذاری برای واجد شرایط بودن در میان تمامی برنامه‌های گلدن ویزا
  • دسترسی داشتن به کل اتحادیه اروپا و منطقه شینگن در طول اقامت خود
  • مسیری عالی برای شهروندی یونان، با هشتمین پاسپورت قوی در جهان
  • کشوری ایمن در اتحادیه اروپا با هزینه زندگی کم، املاک ارزان‌تر، آب‌وهوا و کیفیت زندگی خوب برای مهاجران
  • قرار نداشتن این برنامه برخلاف بسیاری از برنامه‌های دیگر گلدن ویزا در لیست سیاه OECD
  • برنامه حمایتی مالیاتی که در آن اتباع خارجی نرخ ثابت ۷ درصد را برای ده سال اول اقامت خود پرداخت می‌کنند.
  • امکان دریافت اقامت یونان برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال، والدین و والدین همسر

معایب اخذ اقامت یونان از طریق ویزای طلایی:

  • این برنامه به شما امکان کار در یونان یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا را نمی‌دهد تا زمانی که شهروندی ندارید.
  • نمی‌توانید سرمایه‌گذاری خود را بعد از چند سال بفروشید، بنابراین اگر می‌خواهید اقامت را برای تمام خانواده‌تان حفظ کنید، باید سرمایه‌گذاری را حفظ کنید.
  • برای واجد شرایط بودن برای شهروندی، نیاز به اقامت ۱۸۳ روز در سال برای ۷ سال متوالی وجود دارد.
  • برای درخواست شهروندی از طریق اخذ اقامت در یونان با برنامه گلدن ویزا، باید در مصاحبه با کمیته ویژه اخذ تابعیت شرکت کنید، زبان یونانی را فراگیرید، در آزمون شهروندی قبول شوید و پیوندهای نزدیک خود را با این کشور ثابت کنید).

چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای طلایی هستند؟

چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای طلایی هستند؟

هر کسی که تابعیت کشوری در خارج از اتحادیه اروپا را داشته باشد، می‌تواند برای ویزای طلایی یونان درخواست دهد. این بدان معناست که هر کسی که قبلاً شهروند کشور اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا نیست می‌تواند پس از سرمایه‌گذاری مناسب درخواست دهد.

برای واجد شرایط بودن، باید برای خود و خانواده خود بیمه پزشکی تهیه کنید . همچنین شرایط اولیه مانند داشتن حداقل ۱۸ سال سن و داشتن سابقه کیفری پاک را داشته باشید.

چه شرایطی برای دریافت اقامت یونان نیاز است؟

برای واجد شرایط بودن برای دریافت ویزای طلایی، باید یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیر را انجام دهید:

  • حداقل ۲۵۰۰۰۰ یورو در حوزه املاک و مستغلات یونان سرمایه‌گذاری کنید؛ بدین ترتیب می‌توانید در هر نقطه از کشور سرمایه‌گذاری کنید. (توجه داشته باشید که حداقل میزان سرمایه‌گذاری در املاک برای اخذ ویزای طلایی در تمامی مناطق یکسان نیست.):
  • حداقل ارزش ملک در مناطق آتیکا، تسالونیکی، میکونوس، سانتورینی و جزایری است که بیش از ۳۱۰۰ نفر جمعیت دارند، حداقل ۸۰۰۰۰۰ یورو.
  • حداقل ارزش ملک در سایر مناطق یونان پس از اجرای قانون جدید از ۳۱ آگوست ۲۰۲۴، حداقل ۴۰۰۰۰۰ یورو.
  • حداقل ۴۰۰۰۰۰ یورو در اوراق قرضه دولتی یونان، خرید سهام در شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک در یونان، صندوق‌های خطرپذیر و سهام خصوصی در یونان.
  • یک قرارداد اجاره ده ساله برای اقامت در هتل یا اقامتگاه توریستی مبله امضا کنید، مشروط بر اینکه حداقل هزینه اجاره ۲۵۰۰۰۰ یورو باشد.

نکته جالب در مورد برنامه ویزای طلایی یونان این است که هیچ شرایط اقامتی برای تمدید اقامت وجود ندارد. تنها باید تا زمان اخذ اقامت دائم (۵ سال اول) سرمایه‌گذاری خود را حفظ کنید.

اگر چه شرایط اقامت خاصی برای تمدید اقامت وجود ندارد، اگر به دنبال راهی برای شهروندی هستید، باید زمان قابل توجهی را در یونان سپری کنید.

برای واجد شرایط بودن برای شهروندی یونان:

باید به مدت هفت سال مقیم یونان باشید. مالیات پرداخت کرده باشید و حداقل ۱۸۳ روز در سال را در یونان سپری کرده باشید. علاوه بر آن، آزمون مهارت زبان و آزمون شهروندی یونان نیز وجود دارد که باید در آنها قبول شوید.

نحوه درخواست گلدن ویزای یونان

نحوه درخواست گلدن ویزای یونان

این روند کاملاً ساده است، اگرچه به اسناد زیادی از کشور مبدا و یونان نیاز دارد. به همین دلیل بهتر است در این مسیر از کمک وکلا و مشاوران متخصص اقلیما بهره‌مند شوید.

۱. ملک و یا نوع سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید:

یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری که قبلا گفتیم را انتخاب کنید. خرید ملک در یونان از بهترین گزینه‌هاست. پس از خرید ملک در صورت عدم اقامت در آن می‌توانید ملک خود را اجاره داده و کسب درآمد کنید.

۲. یک حساب بانکی یونانی باز کنید:

برای افتتاح حساب بانکی یونانی و در نتیجه سرمایه‌گذاری، به شماره مالیات غیرمقیم یونان (AFM) نیاز دارید. برای انجام این کار، یا باید آن را شخصاً در اداره مالیات یونان انجام دهید یا از راه دور از طریق اعطای وکالت‌نامه به وکلای اقلیما. توجه داشته باشید که مراجعه به دفتر اسناد رسمی کافی نیست.شما باید وکالت‌نامه را در کنسولگری یونان امضا کنید.

در صورت ازدواج به فتوکپی پاسپورت، شناسنامه و گواهی ازدواج نیز نیاز دارید. هنگامی که شماره مالیات AFM دارید، باید هر سال بدون در نظر گرفتن درآمد یا محل اقامت، اظهارنامه مالیاتی خود را در یونان ارسال کنید.

برای ارسال مبلغ سرمایه‌گذاری، نیازی به داشتن حساب بانکی یونانی ندارید و می‌توانید آن را از یک حساب بانکی خارجی دیگر نیز انجام دهید، اما زمانی که مالیات بر دارایی و پرداخت قبوض آب و برق را پرداخت می‌کنید، باید از یک حساب بانکی یونانی باشد.

۳. سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید:

برای اینکه بتوانید در فرآیند دریافت ویزای سرمایه‌گذاری یونان موفق شوید، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از طرف شما در انجام اقدامات لازم کمک کند.

۴. مدارک خود را برای ویزای طلایی ارسال کنید:

مقدار اسناد مورد نیاز زیاد است، بنابراین ما توصیه می‌کنیم که از خدمات مشاوری مجرب برای انجام این کار به همراه شما استفاده کنید، به خصوص اگر قادر به بازدید از یونان نیستید. شما باید مدارکی را که برای ویزای اقامت یونان مورد نیاز است، ارائه کنید؛ مانند:

  • کپی تمام پاسپورت‌ها برای شما و اعضای خانواده‌تان
  • امضای قرارداد بیمه‌ای که کلیه هزینه‌های بستری و مراقبت‌های پزشکی را پوشش می‌دهد.
  • گواهی سوء پیشینه کیفری
  • گواهی پزشکی
  • چهار عکس رنگی پرسنلی که اخیرا گرفته شده است.
  • اثبات تمکن مالی
  • پرداخت هزینه ۵۰۰ یورویی از طریق e-paravolo (سکوی آنلاین یونانی برای پرداخت هزینه‌های اداری)
  • پرداخت هزینه پردازش ۱۶ یورویی از طریق e-paravolo
  • بسته به نوع سرمایه‌گذاری، ممکن است از شما خواسته شود اطلاعات شغلی مانند CV خود را ارائه دهید.

تنها بخش از کل فرآیند ویزای طلایی یونان که نمی‌توان از راه دور انجام داد، مرحله بیومتریک است که باید برای همه متقاضیان اعضای خانواده ارائه شود. پس از دریافت اجازه اقامت موقت، حداکثر ۱۲ ماه فرصت خواهید داشت تا با خانواده خود به یونان بروید تا این مرحله را تکمیل کنید.

۵. منتظر تایید ویزا و دریافت اقامت یونان باشید:

پس از تایید، اجازه اقامت موقت خود را از طریق پست دریافت خواهید کرد. در این مرحله شما آزاد هستید که به یونان بروید، مشخصات بیومتریک را انجام دهید و در نهایت برای اقامت دائم یونان اقدام کنید.

تمدید اقامت گلدن ویزای یونان

یکی از مزایای ویزای طلایی یونان در مقایسه با ویزای پرتغال این است که شما فقط باید هر ۵ سال یکبار با هزینه ۵۰۰ یورو مجوز اقامت خود را تمدید کنید. همچنین مجبور نیستید مجوزهای اقامت را برای هیچ یک از اعضای خانواده خود تمدید کنید، زیرا زمانی که مجوز اسپانسر منقضی یا تمدید می‌شود، به طور خودکار اقامت آنها نیز منقضی یا تمدید می‌شود.

تمدید اقامت گلدن ویزای یونان

تا زمانی که سرمایه‌گذاری هنوز وجود دارد، شما برای تمدید ویزا مشکلی نخواهید داشت. تنها باید این مدارک را ارسال کنید:

  • یک درخواست پر شده جهت تمدید اقامت
  • کپی تمام پاسپورت‌ها برای شما و اعضای خانواده‌تان
  • امضای قرارداد بیمه‌ای که کلیه هزینه‌های بستری و مراقبت‌های پزشکی را پوشش می‌دهد.
  • کپی کارت اقامت دائم فعلی
  • گواهی بیمه سلامت

سوالات متداول

آیا با داشتن اقامت موقت می‌توان مجوز کار در یونان دریافت کرد؟

نه؛ متأسفانه، ویزای طلایی هیچ گونه مجوزی برای کار (از جمله مشاغل آزاد) را نمی‌دهد، مگر اینکه به عنوان سهامدار، مدیرعامل یا سایر اعضای هیئت مدیره فعالیت کنید. بنابراین، برای تکیه بر درآمد، باید کسب‌وکار خود را در کشور مبدا داشته باشید.

آیا با ویزای طلایی یونان می‌توان بیش از ۹۰ روز در سایر کشورهای شنگن ماند؟

یونان یکی از اعضای منطقه شنگن و اتحادیه اروپا است، بنابراین دارندگان ویزای طلایی یونان از امتیاز سفر آزاد در منطقه شنگن، بدون نیاز به درخواست‌های بیشتر برای ویزا برخوردار هستند. البته اقامت در این کشورها نمی‌تواند بیش از ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه باشد.

آیا می‌توان به جای یک ملک، چندین ملک به حداقل ارزش مورد نیاز برای اخذ گلدن ویزا خریداری کرد؟

شما بدون در نظر گرفتن تعداد املاکی که دارید، می‌توانید اقامت یونان را دریافت کنید. مشروط بر اینکه ارزش ترکیبی آنها برابر یا بیشتر از حداقل ۲۵۰۰۰۰ یورو (قبل از اعمال قانون جدید) باشد. قانون همچنین بین املاک تجاری و مسکونی تمایز قائل نمی‌شود. بنابراین اگر بخواهید می‌توانید ترکیبی از هر دو ملک را خریداری کنید.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.