پربازدیدها

تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه: فرصت‌ها و چالش‌ها

شرایط تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه به چه صورت است؟ فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه کدامند؟ چه چالش‌هایی در مسیر تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه ممکن است رخ دهد؟ قانون تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه به چه صورت است؟ آیا از طریق سرمایه‌گذاری در فرانسه می‌توان اقامت دائم گرفت؟ شرایط اخذ پاسپورت فرانسوی با سرمایه‌گذاری در فرانسه چیست؟ بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در فرانسه کدام است؟

فرانسه، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و قطب اقتصادی اتحادیه اروپا، همواره به عنوان مقصدی جذاب برای تجارت و سرمایه‌گذاری شناخته شده است. ثبات اقتصادی، نیروی کار ماهر، زیرساخت‌های قوی و موقعیت استراتژیک فرانسه در اروپا، این کشور را به گزینه‌ای ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل کرده است. علاوه‌بر سرمایه‌گذاری فرانسه با بازار بزرگ و تنوع فراوان در صنایع مختلف، یک مقصد جذاب برای تجارت است. از طرفی، وجود شعبه‌هایی از شرکت‌های بزرگ جهانی در این کشور، فرصت‌های مناسبی برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

باوجود تمامی فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در فرانسه وجود دارد، تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه چالش‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله، به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در فرانسه خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه

فرانسه از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حوزه‌ی شنگن، ناتو و سازمان تجارت جهانی و … است که در همسایگی با کشورهای قدرتمند اقتصادی همچون آلمان، سوئیس، بلژیک، لوکزامبورگ، اسپانیا، ایتالیا و … قرار دارد. به دلیل وجود ارتباطات آزاد اقتصادی و امکان تجارت با تمامی کشورهای جهان به سادگی، این کشور مقصدی مناسب برای تجار و سرمایه‌گذاران مختلف خارجی است.

از سوی دیگر فرانسه دارای سیاستی باثبات، اقتصادی پویا، سطح رفاه اجتماعی بالا و بسترهای مناسب مختلف برای تجارت و سرمایه‌گذاری است. به همین جهت نیز سرمایه‌گذاران مختلفی را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از املاک و مستغلات تا فناوری و صنایع خدماتی و … اقدام می‌کنند.

اما لازم است بدانید که تجارت و سرمایه‌گذاری در فرانسه همواره با چالش‌هایی نظیر محدودیت‌های مالی، مشکلات مالیاتی و قوانین کاری مختلف نیز روبرو است. بنابراین، برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی کامل از شرایط محلی ضروری است. به ویژه اگر شهروند ایران باشید، به دلیل تحریم‌های اقتصادی موجود و دشواری‌های اخذ ویزای سرمایه‌گذاری داشتن راهنمایی خبره در این زمینه بیش از پیش حائز اهمیت است.

فراموش نکنید که حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری لازم برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری فرانسه نیز بالاست و هرگونه اشتباهی سبب اتلاف وقت، هزینه و سرمایه‌ی شما خواهد شد. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از هرگونه اقدامی با کارشناسان گروه اقلیما تماس گرفته و از راهنمایی‌های لازم بهره‌مند شوید. مشاوره با گروه اقلیما رایگان است و شما می‌توانید به بهترین نحو از پاسخ سوالات خود مطلع شوید.

Business and investment in France

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور

فرانسه در زمینه‌های مختلف، فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. برخی از این فرصت‌ها عبارتند از:

  • بخش انرژی:

     فرانسه در حال گذار به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر است و به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در این بخش از جمله انرژی‌های خورشیدی، بادی و آبی، می‌تواند سودآور باشد. از طرفی پروژه‌های این چنینی که در راستای حفظ محیط زیست هستند، همواره حمایت مردمی را نیز به همراه دارند که خود باعث شناخته‌تر شدن پروژه و سودآوری بیشتر می‌شود.

  • بخش فناوری:

     فرانسه به عنوان یک مرکز نوآوری در اروپا شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناورانه، می‌تواند بازده بالایی داشته باشد. با گذشت زمان شناخت مردم از استارتاپ‌ها نیز بیشتر شده و تمایل آنها برای کار و سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه‌ افزایش می‌یابد.

  • بخش گردشگری: 

    فرانسه یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان است و صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین و سودآورترین صنایع این کشور محسوب می‌شود. از این رو سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، هتلداری و رستوران‌داری، می‌تواند به عنوان انتخابی سودآور بیان شود.

  • بخش کشاورزی:

    فرانسه در زمینه کشاورزی پیشرو است و سرمایه‌گذاری در این بخش، می‌تواند به صادرات محصولات کشاورزی  به ویژه محصولاتی چون ذرت، گندم، سیب زمینی، انگور، پنیر، ماهی، خوک، سیب و چغندر قند و … به سایر کشورهای اروپا و جهان منجر شود.  

  • بخش ساخت و ساز:

     فرانسه به دنبال نوسازی و بهسازی زیرساخت‌های خود است و سرمایه‌گذاری در این بخش، می‌تواند سودآور باشد.

درکنار تمامی بخش‌های مختلفی که پتانسیل تجارت و سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد، به عنوان یک شهروند خارجی از چه طریقی می‌توان در فرانسه سرمایه‌گذاری کرد؟

۶ روش مرسوم برای سرمایه‌گذاری در فرانسه وجود دارد:

  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک و مستغلات
  • سرمایه‌گذاری از طریق طرح‌های خود حمایتی (اقامت تمکن مالی فرانسه)
  • سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت
  • سرمایه‌گذاری از طریق راه اندازی استارتاپ
  • سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه
  • سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی

سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در فرانسه:

یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در فرانسه، خرید ملک است که میزان سرمایه‌ی لازم را باتوجه به شهر و منطقه‌ی مدنظر می‌توان تعیین کرد. در رابطه با خرید ملک در فرانسه به این نکته توجه داشته باشید که حداقل متراژ ملک خریداری شده بستگی به تعداد نفرات اعضای خانواده دارد؛ به عبارتی به ازای هر نفر از اعضای خانواده لازم است تا ملک خریداری شده مساحتی ۱۷ الی ۳۴ داشته باشد. به عنوان مثال برای یک خانواده‌ی ۴ نفره حداقل متراژ ملک باید ۶۸ متر مربع باشد و کمتر از این مقدار غیرقانونی است.

در رابطه با خرید ملک در فرانسه باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که خریدار مشمول پرداخت مالیات ملک نیز خواهد بود. میزان مالیات قابل پرداخت نیز برحسب متراژ و منطقه ملک محاسبه می‌شود.

نکته‌ی دیگر در رابطه با سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در فرانسه این است که این روش درنهایت منجر به دریافت اقامت دائم یا پاسپورت فرانسه به صورت مستقیم نمی‌شود اما تاثیر مثبتی در روند پرونده‌ی شما خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری از طریق اقامت تمکن مالی فرانسه:

اقامت تمکن مالی یا طرح خود حمایتی فرانسه یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در فرانسه است که منجر به دریافت اقامت دائم و پاسپورت فرانسوی می‌شود. به کمک این روش نه تنها متقاضی اصلی بلکه اعضای خانواده نیز می‌توانند اقامت دائم اروپا و پاسپورت فرانسوی دریافت کنند.

منظور از اقامت تمکن مالی فرانسه این است که فرد با نشان دادن میزان تمکن مالی خود می‌تواند ویزا دریافت کند؛ توجه داشته باشید که در این طرح فرد اجازه‌ی کار در بازار فرانسه را تا زمان دریافت اقامت دائم که معمولا ۵ سال طول می‌کشد نخواهد داشت.

به همین دلیل هم باید منابع درآمدی دیگری را ارائه کند که ثابت کند در طول مدت اقامت وی و خانواده‌ی او در فرانسه، درآمد ثابت و منظمی داشته و می‌تواند تمامی مخارج زندگی را تامین کند. با خرید ملک در فرانسه و سپس انتخاب برنامه اقامت تمکن مالی روند دریافت اقامت دائم و تابعیت شما سریع‌تر طی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در فرانسه:

برای گسترش کسب و کار در اتحادیه‌ی اروپا و دسترسی آزاد به بازار جهانی بدون شک فرانسه یکی از بهترین گزینه‌هاست. فرانسه از قدرتمندترین اقتصادهای اروپاست که ثبت شرکت در آن علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری سودمندی محسوب می‌شود، درنهایت منجر به اقامت دائم و شهروندی فرانسه نیز می‌شود.

انواع مختلفی از شرکت‌ها را تحت شرایط و قوانین خاص می‌توان در فرانسه به ثبت رساند به عنوان مثال یکی از نکاتی که باید قبل از ثبت شرکت در فرانسه به آن توجه داشت این است که سرمایه‌گذار یا صاحب شرکت می‌بایست کارمندانی فرانسوی را برای فعالیت در شرکت خود استخدام کند و سپس سمت شغلی آنها را به اداره ثبت شرکت در فرانسه اطلاع دهد.

از جمله دیگر شرایط لازم برای ثبت شرکت در فرانسه می‌توان به لزوم داشتن طرح تجاری، سرمایه‌ی حداقل ۳۰ هزار یورویی، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و سوابق شغلی مرتبط با زمینه‌ی فعالیت شرکت اشاره کرد.

توجه داشته باشید که سرمایه‌ی اولیه‌ لازم برای ثبت شرکت در فرانسه حدودا ۴۰۰۰ یورو معادل ۴۴۰۵ دلار است. پس از طی کردن مراحل ثبت شرکت در فرانسه ابتدا اقامت موقت ۳ ساله به متقاضی داده خواهد شد. در طی این ۳ سال فعالیت شرکت تحت نظر قرار می‌گیرد و در پایان سال سوم چنانچه هنوز مشمول شرایط بوده باشد، می‌تواند اقامت خود را تمدید کند. پس از گذشت ۵ سال نیز می‌تواند اقامت دائم خود و خانواده‌ی خود را نیز دریافت کند.

سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه در فرانسه:

سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه در فرانسه از جمله روش‌های پرهزینه برای سرمایه‌گذاری است. در ین روش حداقل مبلغ مورد نیاز برای شروع حدودا ۱۰۰ هزار یورو می‌باشد. این روش برای افرادی مناسب است که تنها هدف سرمایه‌گذاری سودآور دارند و به دنبال اقامت و یا پاسپورت فرانسوی نیستند. چرا که این روش منجر به دریافت اقامت دائم یا پاسپورت نمی‌شود.

با این حال یکی از روش‌های پرسود برای سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی در فرانسه:

کارآفرین به کسی گفته می‌شود که با ایده‌ای خلاق و متفاوت مشاغل مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ یک کارآفرین باید ریسک پذیر باشد تا بتواند در این مسیر پرچالش به تلاش خود ادامه دهد. محصول نهایی کارآفرین می‌تواند کالا، خدمات یا حتی رویه‌های جدید باشد.

برای کارآفرینی در فرانسه می‌توانید از طریق روش‌هایی چون ثبت شرکت یا راه اندازی استارتاپ فعالیت خود را آغاز کنید. یک کارآفرین زمانی موفق خواهد بود که بتواند فرصت‌ها و تهدیدها را به دقت شناسایی کرده و با به کارگیری روشی خلاقانه، راه حلی منطقی ارائه کند.

سرمایه‌گذاری از طریق راه اندازی استارتاپ در فرانسه:

برای اخذ ویزای استارتاپ در فرانسه لازم است که فرد یک طرح تجاری یا اصطلاحا بیزنس پلن مناسب ارائه کند که علاوه بر سودآوری، توجیه اقتصادی و منطقی داشته باشد. از زمان درخواست ویزا نیز تا نهایتا ۱ ماه بعد ویزا صادر خواهد شد.

توجه داشته باشید که ویزای استارتاپ منجر به اقامت دائم نخواهد شد و از همان ابتدا تنها ۴ سال اعتبار دارد و قابل تمدید نیست. برای دریافت ویزا نیز لازم است سالانه ۱۹۲۳۷ یورو تمکن مالی ارائه کنید.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور

با وجود مزایای متعدد، سرمایه‌گذاری در فرانسه با چالش‌هایی نیز همراه است. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

  • بوروکراسی: 

    فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در فرانسه می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد.

  • زبان: 

    زبان رسمی فرانسه فرانسوی است و تسلط به این زبان برای تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور ضروری است. همچنین اگر قصد دریافت پاسپورت و شهروندی فرانسه را دارید باید بتوانید در آزمون زبان، نمره مورد نظر را دریافت کنید.

  • هزینه‌های زندگی:

     هزینه‌های زندگی در فرانسه، به خصوص در شهرهای بزرگ، بالا است. به همین دلیل باید قبل از هرگونه اقدامی، درخصوص شهر محل زندگیتان تحقیق کافی کنید.

  • رقابت:

     رقابت در بازار فرانسه بالا است و سرمایه‌گذاران باید برای موفقیت در این بازار، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

فرانسه با ارائه فرصت‌های متعدد در زمینه‌های مختلف، می‌تواند مقصدی جذاب برای تجارت و سرمایه‌گذاری باشد. با این حال، سرمایه‌گذاران باید قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در فرانسه، از مزایا و چالش‌های آن آگاه باشند. در همین راستا نیز پیشنهاد می‌کنیم که حتما از راهنمایی‌ها و پیشنهادات مشاوران خبره در این زمینه استفاده کنید.

از طریق تماس با کارشناسان گروه اقلیما می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان بهره‌مند شده و در کمترین زمان ممکن ویزای سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در فرانسه چیست؟

بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در فرانسه، به اهداف و شرایط سرمایه‌گذار بستگی دارد. با این حال برخی از متداول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در فرانسه عبارتند از:

  • تأسیس شرکت
  • خرید سهام شرکت‌های فرانسوی
  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • خرید املاک و مستغلات

برای سرمایه‌گذاری در این کشور چه مقدار پول لازم است؟

میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای فرانسه، به نوع سرمایه‌گذاری و محل آن بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر با کارشناسان اقلیما تماس بگیرید.

آیا برای سرمایه‌گذاری در این کشور نیاز به ویزا است؟

بله، برای سرمایه‌گذاری در فرانسه نیاز به ویزای سرمایه‌گذاری دارید. انواع مختلفی از ویزای سرمایه‌گذاری فرانسه وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب کنید.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.