فهرست مطالب

مراحل درخواست ویزای طلایی یونان

برنامه‌ی گلدن ویزای یونان چیست؟ برای دریافت ویزای طلایی یونان به چه مدارکی نیاز است؟ چه راه‌هایی برای اخذ گلدن ویزای یونان وجود دارد؟ هزینه‌ی اخذ گلدن ویزای یونان چقدر است؟ مراحل درخواست ویزای طلایی یونان به چه صورت است؟ آیا شرط سنی برای دریافت ویزای طلایی یونان وجود دارد؟ چقدر طول می‌کشد تا اقامت دائم و پاسپورت یونان را بتوان گرفت؟ آیا می‌توان به همراه خانواده مهاجرت کرد؟ آیا از طریق گلدن ویزای یونان می‌توان اقامت دائم دریافت کرد؟

برنامه گلدن ویزای یونان به سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده‌هایشان اجازه می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری در این کشور، اقامت دائم آن را دریافت کنند. این برنامه در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های ویزای سرمایه‌گذاری در اروپا تبدیل شده است.

ماهیت برنامه گلدن ویزا (اخذ مجوز اقامت یونان از طریق سرمایه‌گذاری) این است که یک سرمایه‌گذار خارجی به میزان قانونی در اقتصاد ملی سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری می‌تواند در املاک، سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار یا تجارت انجام شود.

ویژگی برنامه اقامت یونان با پردازش سریع درخواست و همچنین با این واقعیت است که نیازی به دانستن تاریخ کشور و زندگی در قلمرو آن نیست. علاوه بر این، متقاضی اصلی همچنین می‌تواند اقامت یونان را برای اقوام درجه اول نیز فراهم کند و در آینده شهروند کامل کشور یونان شود. ویزای طلایی یونان یکی از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های قانونی و اقتصادی برای مهاجرت به خاک اتحادیه اروپا است. مجوز اقامت یونان از طریق سرمایه‌گذاری برای نمایندگان کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا است که دارای امکانات سرمایه‌گذاری بزرگ هستند.

مزایای دریافت گلدن ویزای یونان

دریافت گلدن ویزای یونان
  • اقامت دائم در یونان: دارندگان گلدن ویزای یونان می‌توانند آزادانه به یونان سفر کرده و در آنجا زندگی، کار و تحصیل کنند. (اجازه‌ی کار تنها پس از اخذ اقامت دائم به افراد داده می‌شود.)
  • سفر آزادانه در منطقه شنگن: دارندگان گلدن ویزای یونان می‌توانند بدون نیاز به ویزا به سایر کشورهای حوزه شنگن سفر کنند.
  • امکان اخذ تابعیت یونان: دارندگان گلدن ویزای یونان می‌توانند پس از ۷ سال اقامت دائم، برای اخذ تابعیت و شهروندی یونان درخواست دهند.
  • مزایای مالیاتی: برخی مزایای مالیاتی برای دارندگان گلدن ویزای یونان در نظر گرفته شده است، مانند معافیت مالیاتی بر درآمد حاصل از اجاره ملک در یونان.

شرایط دریافت گلدن ویزای یونان

برنامه‌ی ویزای طلایی یونان برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا است و چنانچه دارای شهروندی دوم از هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید، نمی‌توانید برای شرکت در این برنامه اقدام کنید. از طرفی برای واجد شرایط بودن برنامه گلدن ویزای یونان، متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • سن: حداقل سن متقاضی ویزای طلایی یونان باید ۱۸ سال تمام باشد.
  • سابقه کیفری: داشتن سابقه کیفری در کشور مبدا و یا در هر کشور دیگری، غیرقابل قبول خواهد بود.
  • سرمایه‌گذاری: توان مالی کافی برای انجام سرمایه‌گذاری قابل توجه در یونان را داشته باشند. رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای دریافت گلدن ویزای یونان، خرید ملک به ارزش حداقل ۲۵۰.۰۰۰ یورو در یونان است. گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر شامل موارد زیر است:
    1. سپرده‌گذاری حداقل ۴۰۰.۰۰۰ یورو در یک بانک یونانی.
    2. تأسیس یا مشارکت در یک شرکت یونانی با حداقل سرمایه ۲۵۰.۰۰۰ یورو.
    3. خرید اوراق قرضه دولتی یونان به ارزش حداقل ۲۵۰.۰۰۰ یورو.
    4. سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰.۰۰۰ یورو در املاک و مستغلات یونان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جایگزین (AIFs) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REITs).
  • بیمه درمانی: متقاضیان باید برای خود و اعضای خانواده‌شان بیمه درمانی معتبر در یونان با حداقل سقف پوشش درمانی و پزشکی تهیه کنند. (تعداد روزهای بیمه نیز باید به تعداد روزهای اقامت آنها در یونان باشد.)

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای طلایی یونان

مدارک مورد نیاز برای دریافت گلدن ویزای یونان شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست: فرم درخواست دریافت ویزای طلایی را می‌توان به صورت آنلاین از وب سایت دولت یونان دانلود کرده و تکمیل کرد. توجه داشته باشید که در زمان تکمیل این فرم باید تمامی اطلاعات را به دقت و به صورت صحیح وارد کنید.
  • پاسپورت: پاسپورت متقاضی باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته و دارای ۲ برگ سفید باشد.
  • عکس: دو عکس پرسنلی جدید به صورت تمام رخ و رنگی مورد نیاز است.
  • اثبات تمکن مالی: متقاضیان باید اسناد و مدارکی را ارائه دهند که نشان دهد آنها پول کافی برای سرمایه‌گذاری در یونان را دارند. این می‌تواند شامل صورت‌های بانکی، گواهی سپرده یا اظهارنامه مالیاتی باشد.
  • اثبات سرمایه‌گذاری: متقاضیان باید اسناد و مدارکی را ارائه دهند که نشان دهد آنها در یونان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این می‌تواند شامل سند ملک، گواهی سپرده یا تأییدیه از بانک یونانی باشد.
  • بیمه درمانی: متقاضیان باید گواهی بیمه درمانی معتبر در یونان را ارائه دهند.
  • سابقه کیفری: متقاضیان باید گواهی عدم سوءپیشینه از کشور مبدا و هر کشوری که قبلاً در آن زندگی کرده‌اند، ارائه دهند.

مراحل درخواست ویزای طلایی یونان

مراحل درخواست ویزای طلایی یونان به شرح زیر است:

مراحل درخواست ویزای طلایی یونان

انتخاب نوع سرمایه‌گذاری:

متقاضیان باید نوع سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنند و مطمئن شوند که تمام شرایط لازم برای انجام آن روش سرمایه‌گذاری را دارا هستند. در این مرحله می‌توانید از کمک افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. متخصصان اقلیما اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی را برای وضوح قانونی بررسی می‌کنند و همچنین ارزیابی کلی از شانس مهاجرت افراد به یونان ارائه می‌دهند.

باتوجه به نوع سرمایه‌گذاری که فرد انتخاب می‌کند، روند انجام سرمایه‌گذاری متفاوت خواهد بود. اگر متقاضی خرید ملک را انتخاب کند، برای یافتن املاک مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌تواند از گروه اقلیما کمک بگیرد. جستجو برای املاک و مستغلات مناسب می‌تواند از ۷ تا ۳۰ روز طول بکشد.

جمع‌آوری مدارک:  

متقاضیان باید تمام مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنند. پس از تهیه تمام مدارک، ما پرونده‌ای را برای ارائه به مقامات مهاجرت یونان تهیه خواهیم کرد. در طول این روند تمام فرم‌هایی که باید پر شوند، تکمیل شده و اسناد و مدارک به ترتیب مورد نیاز سفارت دسته‌بندی می‌شوند.

در این مرحله لازم است تا برخی از مدارک را برای ترجمه به زبان یونانی به دارالترجمه ارسال کنید. سپس لازم است تا آپوستیل و دفتر اسناد رسمی همه اسناد را تأیید کنند.

ارسال درخواست:

متقاضیان باید فرم درخواست تکمیل شده و سایر مدارک را به سفارت یا کنسولگری یونان در کشور خود ارسال کنند.

پرداخت هزینه‌ها:

متقاضیان باید هزینه‌های درخواست ویزای طلایی یونان را پرداخت کنند تا درخواست آنها مورد پذیرش و بررسی قرار گیرد.

مصاحبه:

برخی از متقاضیان ممکن است برای مصاحبه با مقامات کنسولی یونان دعوت شوند. در این صورت لازم است تا در تاریخ و روز مقرر شده در سفارت حضور یافته و به دقت به سوالات آفیسر پرونده پاسخ دهند. خوب است قبل از مراجعه به سفارت در رابطه با سوالات روز مصاحبه سفارت یونان تحقیق کنید و با آمادگی بالا در جلسه حاضر شوید.

تصمیم‌گیری:

مقامات یونانی در مورد درخواست تجدید نظر خواهند کرد و در صورت تأیید، ویزای طلایی را صادر می‌کنند. معمولا این روند ۲ طول می‌کشد و در صورت موفقیت، فرد کارت شناسایی یونانی دریافت می‌کند و می‌تواند به سادگی به یونان سفر کند. در ابتدا مجوز اقامت صادر شده برای وی به صورت اقامت موقت و ۵ ساله خواهد بود.

چنانچه پس از ۵ سال همچنان واجد شرایط مورد نیاز باشد، می‌تواند درخواست اقامت دائم دهد.

هزینه گلدن ویزای یونان

هزینه درخواست و دریافت گلدن ویزای یونان شامل برخی هزینه‌های اصلی و برخی هزینه‌های جانبی می‌شود. به صورت خلاصه می‌توان هزینه‌ها را به صورت زیر ارائه کرد:

هزینه‌های درخواست:

هزینه درخواست ویزای طلایی یونان حدودا ۲۰۰۰ یورو است.

هزینه‌های حقوقی:

هزینه‌های حقوقی برای کمک به شما در فرآیند درخواست می‌تواند بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو باشد.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری:

هزینه سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰۰۰ یورو برای خرید ملک در یونان است. سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری ممکن است هزینه‌های متفاوت و بیشتری داشته باشند.

هزینه‌های بیمه درمانی:

هزینه بیمه درمانی برای خود و اعضای خانواده‌تان بسته به نوع و سطح پوشش بیمه متفاوت خواهد بود.

جدیدترین و مهم‌ترین تغییرات قانون گلدن ویزای یونان

وزیر دارایی یونان تغییراتی را در مورد برنامه ویزای طلایی اعلام کرد. وی سیستم دو منطقه‌ای را برای معاملات ملکی معرفی کرد. انتظار می‌رود قانون جدید از ۳۱ آگوست ۲۰۲۴ اجرا شود.

این تغییرات برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد؟

در صورت اعلام رسمی به روزرسانی از سوی مجلس، دو ردیف سرمایه‌گذاری متفاوت ایجاد می‌شود. این بستگی به مناطق جغرافیایی دارد که تأثیر فوری بر حداقل الزامات سرمایه‌گذاری برای متقاضیان دارد.

ردیف ۱ | ۸۰۰۰۰۰ یورو: این ردیف سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در مناطق آتیکا، تسالونیکی، میکونوس، سانتورینی و جزایری است که بیش از ۳۱۰۰ نفر جمعیت دارند را شامل می‌شود.

ردیف ۲ | ۴۰۰۰۰۰ یورو: این ردیف تمام مناطق دیگر یونان را پوشش می‌دهد و یک نقطه ورود قابل دسترس ۴۰۰۰۰۰ یورو ایجاد می‌کند. هدف اصلی در اینجا تشویق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های وسیع‌تری است. بنابراین در نهایت، این می‌تواند مزایای اقتصادی برنامه را گسترش دهد.

شرط لازم برای هر سرمایه‌گذاران دو ردیف: سرمایه‌گذاری باید در یک ملک واحد به مساحت حداقل ۱۲۰ متر مربع انجام شود.

آیا متقاضیان قبلی یا فعلی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت؟

اگر قبلاً درخواستی برای دریافت ویزای طلایی یونان ارسال کرده‌اید، پرونده شما در حال بررسی خواهد بود. بنابراین، درخواست شما تحت تأثیر تغییرات جدید در برنامه ویزای طلایی یونان قرار نخواهد گرفت و بدون نگرانی از تغییرات جدید می‌تواید منتظر نتیجه درخواست خود بمانید.

علاوه‌بر این، تنظیمات برنامه اثری بر پرونده‌های سابق نخواهند داشت. سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طبق مقررات قبلی، طبق برنامه پیش خواهد رفت. بنابراین، تلاش متقاضیان قبلی و تعهدات مالی آنها تضمین می‌شود زیرا آنها قبلاً روند ویزای طلایی یونان را آغاز کرده‌اند.

نکات مهم

  • متقاضیان نیازی به حضور در یونان برای درخواست ویزای طلایی ندارند و باید از داخل خاک ایران اقدام کنند.
  • کل فرآیند درخواست معمولاً ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد.
  • پس از دریافت ویزای طلایی، متقاضیان و اعضای خانواده‌شان می‌توانند آزادانه به یونان سفر کرده و در آنجا زندگی، کار و تحصیل کنند.
  • دارندگان ویزای طلایی می‌توانند پس از ۵ سال اقامت دائم یونان را دریافت کنند.

سوالات متداول

سوالات متداول
شرایط تمدید اقامت موقت گلدن ویزای یونان چیست؟

ویزای طلایی یونان به صورت اقامت موقت ۵ ساله صادر می‌شود. چنانچه پس از ۵ سال قصد تمدید اقامت خود را داشته باشید، با همچنان واجد شرایط دریافت گلدن ویزا باشید؛ به این معنا که سرمایه خود را خارج نکرده باشید یا ملک خود را نفروخته باشید و مرتکب جرم و سابقه‌ی کیفری در کشور خود، یونان و حوزه‌ی شنگن نشده باشید.

چقدر طول می‌کشد تا متقاضی بتواند گلدن ویزای یونان را دریافت کند؟

پس از انجام پروسه سرمایه‌گذاری و یا خرید ملک در یونان، معمولا ۴۰ الی ۶۰ روز کاری گرفتن گلدن ویزای یونان طول خواهد کشید. البته این بازه براساس حجم کاری سفارت تغییر خواهد کرد.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری برای خرید ملک در یونان چقدر است؟

حداقل میزان سرمایه‌گذاری در حال حاضر (قبل از اجزای تغییرات جدید) در تمامی مناطق یونان به غیر از شهرهای آتن، تسالونیکی، جزایر میکونوس و سانتورینی مبلغ ۲۵۰.۰۰۰ یورو است. در ۴ شهر ذکر شده اما حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری ۸۰۰ هزار یورو است.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.