فهرست مطالب

قوانین مالی و مالیاتی جدید برای مهاجرین در فرانسه

پرداخت مالیات در فرانسه می‌تواند کمی گیج کننده باشد، به خصوص زمانی که به تازگی ویزای فرانسه را دریافت کرده و به فرانسه مهاجرت کرده باشید. برای کمک به شما و کسب اطلاع از این سیستم پیچیده مالیاتی، مالیات‌هایی را که باید بپردازید، زمان، نحوه ثبت مالیات و کمک هزینه مالیاتی که ممکن است واجد شرایط پرداخت آن باشید را برای شما گردآوری کرده و با شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید قوانین مالی و مالیاتی جدید برای مهاجرین در فرانسه چگونه است؟، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مالیات در فرانسه

آیا مهاجران در فرانسه باید مالیات بپردازند؟

همه مهاجرانی که در فرانسه زندگی می‌کنند باید بر روی هر درآمد یا دارایی خود مالیات بپردازند. بسته به محل اقامت خود، می‌توانید به عنوان مالیات دهنده مقیم یا غیرمقیم فرانسه در نظر گرفته شوید و میزان مالیاتی را که به شما تعلق می‌گیرد را بپردازید.

شما مشمول مالیات افراد مقیم فرانسه خواهید بود اگر:

  • محل سکونت اصلی شما در فرانسه باشد، به این معنی که شما در این کشور هزینه می‌کنید، در واقع مشمول افرادی می‌شود که بیش از ۱۸۳ روز را در یک سال در فرانسه سپری می‌کنند.
  • شما در فرانسه فعالیت حرفه‌ای انجام می‌دهید.
  • شما دانشجوی تمام وقت در فرانسه هستید.
  • شما در فرانسه درآمد اضافی کسب می‌کنید، مانند اجاره ملک یا سرمایه‌گذاری.

به عنوان یک مقیم مالیاتی فرانسه، باید مالیات‌های تصاعدی (از ۰٪ تا ۴۵٪ به اضافه شارژ) بر درآمد خود در سراسر جهان را بپردازید. بنابراین جدا از درآمد ایجاد شده در فرانسه، باید دارایی، درآمد حاصل از اشتغال، سرمایه‌گذاری، سود سهام، سود بانکی، حقوق بازنشستگی و دارایی خود را در خارج از کشور اعلام کنید.

به طور کلی هر ماه بخشی از درآمد شما برای پرداخت مالیات کسر می‌شود. این شامل درآمد حاصل از اشتغال یا اجاره است. برای سایر منابع درآمد، مانند سرمایه‌گذاری یا درآمد غیرفرانسوی، باید آن را هنگام ثبت مالیات سالانه پرداخت کنید.

شما مشمول مالیات افراد غیرمقیم فرانسه خواهید بود اگر:

  • کمتر از ۱۸۳ روز در فرانسه زندگی می‌کنید.
  • در فرانسه درآمد جزئی کسب می‌کنید.

به عنوان یک مالیات دهنده غیرمقیم، قوانین مالی و مالیاتی جدید برای مهاجرین در فرانسه به این صورت خواهد بود که شما مشمول پرداخت مالیات بر درآمد کسب شده در فرانسه خواهید بود. به لطف قراردادهای مالیات دوگانه با چندین کشور، اگر مالیات قابل توجهی در فرانسه بپردازید، نیازی به پرداخت مالیات در کشور خود با همان درآمد ندارید. اما مطمئن شوید که مقامات مالیاتی کشور خود را در مورد تعهدات مالیاتی خود در فرانسه مطلع کنید تا از شما مالیات مضاعف نگیرند.

قوانین مالی و مالیاتی جدید برای دانشجویان مهاجر در فرانسه

اگر دانشجو هستید و منبع درآمدی در فرانسه ندارید، از نظر فنی، مجبور نیستید در فرانسه مالیات بپردازید. اما با ارائه اظهارنامه مالیاتی می‌توانید از مزایای مسکن بهره‌مند شوید و مازاد اعتبار مالیاتی را به عنوان بازپرداخت مطالبه کنید.

اگر دانشجوی شاغل هستید، در رابطه با موارد زیر از شما مالیات نخواهند گرفت:

مالیات دانشجوی شاغل
  • شما زیر ۲۵ سال سن دارید و درآمدی کمتر از ۴۶۱۸ یورو در سال دارید.
  • کمک هزینه کارآموزی شما کمتر از ۱۸۴۷۳ یورو در سال است.
  • دریافت کمک‌های مالی بر اساس معیارهای اجتماعی اعطا می‌شود.
  • کمک‌های مربوط به مسکن

به عنوان یک دانشجو، شما موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موارد زیر هستید:

  • اگر بالای ۲۵ سال دارید، هر مقدار درآمد داشته باشید
  • مبلغ حمایت کارآموزی یا کمک تحصیلی بیش از حداقل دستمزد سالانه باشد.
  • کمک‌های مالی که توسط دولت پرداخت می‌شود، اگر دانشجوی مدرسه فرانسوی یا مدرسه نظامی هستید.
  • هر درآمدی که به عنوان یک فریلنسر به دست آورده‌اید.
  • اگر قرارداد کارآموزی حرفه‌ای دارید، صرف نظر از حقوقتان.

مالیات بر درآمد فرانسه (impôt sur le revenu)

درآمد یا درآمد حاصل از حقوق شغلی، سرمایه‌گذاری، سود سهام، سود بانکی، مستمری، و اجاره ملک همگی مشمول مالیات بر درآمد در فرانسه هستند.

میزان مالیات بر درآمدی که در فرانسه می‌پردازید به درآمد و عوامل شخصی شما مانند وضعیت تأهل، تعداد فرزندان و اینکه آیا شما خوداشتغال هستید بستگی دارد. اگر خوداشتغال هستید، کسر مالیات دریافت می‌کنید و سپس نرخ‌های پیشرونده شخصی استاندارد را در مورد درآمد باقی‌مانده می‌پردازید.

برای مالیات دهندگان مقیم، نرخ مالیات بر درآمد شخصی در فرانسه در سال ۲۰۲۲ عبارتند از:

  • تا ۱۰۲۲۵ یورو: ۰%
  • از ۱۰۲۲۵  یورو الی ۲۶۰۷۰ یورو: ۱۱%
  • از ۲۶۰۷۰ یورو الی ۷۴۵۴۵ یورو: ۳۰%
  • از ۷۴۵۴۵ یورو الی ۱۶۰۳۶۶ یورو: ۴۱%
  • از ۱۶۰۳۳۶ یورو و بالاتر: ۴۵%

مالیات دهندگان غیر مقیم فرانسه باید حداقل ۱۲ درصد مالیات بر درآمد برای درآمد بین ۱۵۰۱۸ یورو تا ۴۳۵۶۳ یورو و ۲۰ درصد مالیات بر درآمد بالاتر از این آستانه پرداخت کنند.

چه زمانی باید در فرانسه مالیات پرداخت کنم؟

سال مالیاتی در فرانسه از اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر است. به طور کلی، شما باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا اواسط ماه می سال بعد ارائه دهید. تاریخ‌های دقیق به موقع توسط مقامات مالیاتی فرانسه اعلام خواهد شد.

نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی به عنوان مقیم فرانسه

از سال ۲۰۱۹، هر فرد مقیم فرانسه باید مالیات را به صورت آنلاین با شماره مالیات فرانسوی خود (شماره SPI) پرداخت کند. عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی خود به صورت آنلاین برای ۲ سال متوالی جریمه ۱۵ یورویی را به همراه خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که اگر مهاجر هستید و به تازگی به فرانسه نقل مکان کرده‌اید، شماره مالیات خود را تنها پس از ثبت اولین اظهارنامه مالیاتی خود در فرانسه دریافت خواهید کرد.

برای پرداخت مالیات برای اولین بار، باید اولین اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را به صورت کاغذی با استفاده از فرم شماره ۲۰۴۲ تکمیل کنید. آیا منابع درآمد اضافی دارید؟ فرم‌های مربوطه را پر کنید: ۲۰۴۴ برای درآمد اجاره، ۲۰۴۷ برای درآمد از خارج، و ۲۰۴۲C برای درآمد فریلنسینگ.

پس از پر کردن فرم‌ها، آنها را به همراه

۱) وضعیت تأهل

۲) آدرس پستی

۳) کپی مدرک هویتی خود به اداره مالیات شهر خود ارسال کنید.

شماره مالیات خود را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. از این شماره برای ایجاد حساب شخصی خود در وب سایت مالیات فرانسه استفاده کنید و با وارد کردن شماره مالیات و تاریخ تولد، مالیات خود را پرداخت کنید.

بعد از سال اول نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی از طریق پست ندارید. ثبت اظهارنامه مالیاتی خود به صورت آنلاین از طریق حساب شخصی شما زندگی را بسیار آسان‌تر می‌کند چرا که معمولا فرم‌ها از قبل پر شده‌اند. اگر تغییری در درآمد یا وضعیت شما ایجاد شد، فقط باید جزئیات را بررسی کنید یا چیزی را اصلاح کنید.

قوانین مالی و مالیاتی جدید برای ثبت مهاجرین در فرانسه

مالیات دهندگان غیرمقیم یا مهاجر فرانسه می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را با استفاده از فرم شماره ۲۰۴۲ ارائه دهند و از طریق پست به ادارات مالیاتی غیرمقیم فرانسه ارسال کنند. این کار را نمی‌توان به صورت آنلاین ثبت کرد و باید هر سال به صورت دستی پر شود.

چرا ارائه اظهارنامه مالیاتی مهم است؟

نرخ مالیات استفاده شده در اظهارنامه مالیاتی قبلی شما زمانی اعمال می‌شود که اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نکنید. در نتیجه، ممکن است در نهایت بیشتر از آنچه باید، مالیات بپردازید. به همین دلیل مهم است که اظهارنامه مالیاتی خود را (حتی اگر هیچ درآمدی کسب نمی‌کنید) ارسال کنید و هر سال آن را به موقع به روز کنید تا بتوانید از نرخ مالیاتی مطلوب و اعتبار مالیاتی متناسب با شما بهره‌مند شوید. برای اطلاع اداره مالیات از تغییرات حقوق یا وضعیت زندگی خود، وارد حساب مالیاتی شخصی خود شوید و روی Espace Particulier، Gérer mon prélèvement à la source (مدیریت مالیات‌های من) و در نهایت روی Signaler un changement کلیک کنید.

مزایای تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشترک

مزایای تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشترک

در فرانسه، مالیات به جای افراد برای خانواده‌ها اعمال می‌شود:

  • زوج‌های متاهل و زوج‌هایی که تحت قرارداد حقوق مشترک (Common Law Contract) زندگی می‌کنند باید اظهارنامه مالیاتی مشترک ارائه دهند. زوج‌های متاهل و شرکای مدنی می‌توانند بسته به درآمدشان، نرخ مالیات استاندارد را برای زوج‌ها یا نرخ انفرادی برای هر فرد انتخاب کنند.
  • زوج‌های بدون قرارداد قانونی باید ۲ اظهارنامه مالیاتی جداگانه ارائه کنند، حتی اگر در یک مکان زندگی می‌کنند.
  • دانش آموزان بالای ۲۵ سال باید مالیات خود را به صورت جداگانه ثبت کنند.
  • دانش‌آموزان بین ۱۸ تا ۲۵ سال می‌توانند تصمیم بگیرند که مالیات خود را به صورت جداگانه ثبت کنند یا بخشی از خانواده مالیاتی والدین خود باشند.
  • دانش آموزان زیر ۱۸ سال به طور خودکار به خانواده مالیاتی والدین خود متصل می‌شوند.

اگر نمی‌خواهید کارفرمای خود را از وضعیت شخصی خود مطلع کنید، مانند وضعیت تأهل، فرزندان یا هزینه‌های خود (مانند نفقه)، نرخ پیش‌فرض «خنثی» اعمال می‌شود. از آنجایی که نرخ خنثی غیرشخصی است، ممکن است مالیات بیشتری نسبت به نیاز پرداخت کنید و حتی اگر واجد شرایط باشید، از مزایای مالیاتی بهره‌مند نشوید.

قانون کسر مالیات، کاهش، و اعتبار مالیاتی برای افراد مقیم و مهاجرین در فرانسه

بسته به سن، وضعیت تأهل و وضعیت اقامت، می‌توانید مالیات خود را کاهش دهید:

  • ۲۵% کمک هزینه نفقه، تا سقف ۳۰۵۰۰ یورو در سال اول طلاق.
  • ۷۵% کمک هزینه در پرداخت به خیریه، تا حداکثر کاهش مالیات ۴۷۹ یورو.
  • ۲۵% کمک هزینه برای مراقبت‌های پرستاری طولانی مدت، با حداکثر هزینه ۱۰۰۰۰ یورو.
  • ۵۰% اعتبار مالیاتی برای کمک‌های خانگی (مراقبت از کودک، پذیرش یک جوان بالغ خارجی به عنوان مهمان در خانه برای مدت ۱ الی ۲ سال (au-pair)، باغبانی، کمک به سالمندان) با حداکثر هزینه سالانه ۱۲۰۰۰ یورو.
  • ۵۰% اعتبار مالیاتی برای هزینه‌های مراقبت از کودکان خارج از خانه (محدود به ۲۳۰۰ یورو برای هر کودک) برای کودکان زیر ۶ سال.

کمک هزینه مالیاتی برای سالمندان و معلولان

اگر بالای ۶۵ سال دارید، بسته به درآمدتان می‌توانید از کاهش مالیات بر درآمد بهره‌مند شوید. همچنین برای هر کسی که سطح ناتوانی داشته باشد، صرف نظر از سن، حداقل ۴۰٪ تخفیف اعمال می‌شود.

در اینجا کسر مالیات برای هر نفر براساس درآمد آمده است:

  • کمتر از ۱۵۵۱۴ یورو: ۲۴۷۶ یورو
  • از ۱۵۵۱۴ یورو تا ۲۴۹۸۵ یورو: ۱۲۳۸ یورو کسر از مالیات

کاهش مالیات برای تحصیلات کودک

برای هزینه‌های تحصیل فرزندتان از کمک هزینه مالیاتی بهره‌مند خواهید شد.

  • تحصیل کودک در مدرسه راهنمایی (کالج): ۶۱ یورو   
  • تحصیل کودک در دبیرستان (لیسه): ۱۵۳ یورو          
  • تحصیل کودک در دانشگاه: ۱۸۳ یورو

نحوه انجام مالیات مهاجرت برای کارمندان غیراتحادیه اروپا

هر کارفرمایی که از یک شهروند غیراتحادیه اروپا برای کار در فرانسه حمایت مالی می‎کند یا از یک کارمند شهروند غیراتحادیه اروپا که به طور موقت توسط شرکتی که در فرانسه تاسیس نشده است استقبال می‌کند، زمانی که کارمند خارجی برای اولین بار وارد فرانسه می‌شود یا زمانی که کارمند خارجی به طور موقت وارد فرانسه می‌شود، مشمول مالیات می‌شود. او ابتدا به عنوان کارمند در فرانسه پذیرفته می‌شود.

قوانین مالی و مالیاتی جدید برای مهاجرین در فرانسه از ژانویه ۲۰۲۳

از اول ژانویه ۲۰۲۳، مالیات مهاجرت توسط سازمان مالیاتی فرانسه، “DIRECTION GÉNÉRALE DES FINANCES PUBLIQUES (DGFiP)” جمع‌آوری می‌شود.

این مالیات هنگام صدور ویزای قرارداد کار یا دریافت مجوز کار آغاز می‌شود. مبلغ مالیات ۵۵٪ از حقوق ناخالص ماهانه است (حقوق ماهانه برای این منظور ۴۲۷۳.۲۰ یورو در نظر گرفته شده است) برای مدت زمان اشتغال حداقل ۱۲ ماه، برای طول مدت کار از ۳ الی ۱۲ ماه مبلغ از ۷۴ یورو تا ۳۰۰ یورو متغیر است. همچنین در صورت اشتغال به کار فصلی ۵۰ یورو به ازای هر ماه استخدام در نظر گرفته شده است.

قوانین مالی و مالیاتی جدید برای مهاجرین در فرانسه از ژانویه 2023

مالیات در پایان ماهی که در آن اولین روز استخدام کارگر خارجی یا کارمند اعزام شده در فرانسه اتفاق می‌افتد، سررسید می‌شود، اما پرداخت مالیات همراه با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات‌های گفته شده انجام می‌شود. اولین پرداخت برای مالیات‌های سررسید سال ۲۰۲۳ در فوریه ۲۰۲۴ انجام می‌شود. فقط کارفرمایانی که فعالیت خود را متوقف می‌کنند باید در طول سال ۲۰۲۳ اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند.

سوالات متداول

قوانین مالیاتی برای ثبت مالیات مهاجرین در فرانسه چگونه است؟

مالیات دهندگان مهاجر فرانسه می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را با استفاده از فرم شماره ۲۰۴۲ ارائه دهند و از طریق پست به ادارات مالیاتی غیرمقیم فرانسه ارسال کنند. این کار را نمی‌توان به صورت آنلاین ثبت کرد و باید هر سال به صورت دستی پر شود.

در چه صورتی مشمول مالیات افراد غیرمقیم فرانسه خواهید بود؟

زمانی که کمتر از ۱۸۳ روز در فرانسه زندگی کنید یا در فرانسه درآمد جزئی کسب ‌کنید.

کدام دسته از دانشجویان مشمول پرداخت مالیات در فرانسه نمی‌شوند؟

براساس قانون مالی و مالیاتی جدید برای افرادی که از طریق ویزای تحصیلی و به صورت دانشجو به فرانسه مهاجرت کرده اند، ۴ دسته از این دانشجویان مشمول مالیات نمی‌شوند که لیست آن را می‌توانید در مقاله بالا مشاهده کنید.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.