فهرست مطالب

مراحل دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی

مراحل دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی چگونه است؟ اقامت تمکن مالی یونان چیست؟ چه کسانی می‌توانند برای اخذ ویزای خود حمایتی یونان اقدام کنند؟ شرایط لازم برای دریافت تمکن مالی یونان چیست؟ حقوق ماهانه مورد نیاز برای دریافت ویزای خود حمایتی یونان چقدر است؟ گرفتن اقامت یونان از طریق تمکن مالی چقدر طول می‌کشد؟ مزایای دریافت تمکن مالی یونان چیست؟ اعتبار ویزای خود حمایتی یونان چقدر است؟

برای کسانی که توانایی حمایت و اسکان خود و افراد تحت تکفل خود را بدون نیاز به فعالیت اقتصادی یا سرمایه‌گذاری در کشور کشور یونان دارند، ویزای خود حمایتی یونان راهی ساده برای اخذ اقامت این کشور است. برنامه ویزای تمکن مالی یونان (Financially Independent Person) به عنوان ویزای بازنشستگی نیز شناخته می‌شود و یک فرصت عالی برای کسانی است که به دنبال گذراندن ۶ ماه یا بیشتر در سال در یونان هستند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر ویزای خود حمایتی یونان و مشاهده مراحل دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی تا انتهای مقاله همراه ما باشید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و یا بررسی شرایطتان با کارشناسان گروه اقلیما به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۶۵۵۰ تماس بگیرید.

آشنایی با ویزای خود حمایتی یونان

برنامه ویزای FIP یا ویزای تمکن مالی به دنبال جذب اتباع غیر اتحادیه اروپا با تمکن مالی مستقل است که قصد دارند اقامت یونان را بدون نیاز به ورود سرمایه به کشور مقصد، دریافت کنند.

توجه داشته باشید که این روش تنها مربوط به افراد بازنشسته نیست و مقامات اداره مهاجرت یونان ممکن است به صلاحدید خود، درخواست‌های افراد غیربازنشسته را که می‌توانند تمکن مالی مورد نیاز این برنامه مهاجرتی را فراهم کنند، بپذیرند. در اصل، انتظار می‌رود که متقاضیان بتوانند بدون نیاز به شغل یا سرمایه‌گذاری در یونان، خود و هر یک از وابستگان خود را که می‌خواهند به همراه خود به یونان ببرند، از لحاظ مالی حمایت کنند.

لازم به ذکر است که با اینکه شما مجاز به کار در یونان تا زمان اخذ اقامت دائم نیستید، با این حال می‌توانید به کار از راه دور برای یک کارفرمای خارج از کشور کار کنید.

برای اثبات تمکن مالی، لازم است تا فرد دارای منابع درآمدی غیرفعال باشد؛ این منابع درآمدی شامل: اجاره بهای ملک، درآمدهای بهره با نرخ ثابت، سهام مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مختلف و پرداخت‌های مستمری بالای ۲۰۰۰ یورو. به این نکته توجه کنید که تنها لازم نیست یک منبع درآمدی غیرفعال ارائه کنید، بلکه می‌توانید چندین منبع را باهم برای اخذ ویزای خود حمایتی یونان ارائه کنید.

Procedures for obtaining Greek residency through financial means

مزایای دریافت تمکن مالی یونان

  • مقرون به صرفه بودن این روش:

    برخلاف ویزای طلایی یونان و سایر برنامه‌های ویزای طلایی اتحادیه اروپا، ویزای FIP یونان به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در ملک (۲۵۰۰۰۰ یورو به استثنای هزینه‌ها) نیاز ندارد. در واقع، شما اصلاً ملزم به خرید ملک در یونان نیستید. علاوه بر این، با هزینه‌های خدمات حرفه‌ای برای این برنامه که فقط ۲۵۰۰ یورو قیمت است، می‌توانید اقامت اتحادیه اروپا را دریافت کنید که بسیار مقرون به صرفه است.

  • مالیات کم‌تر:

    در مقایسه با ویزای غیرسودآور اسپانیا، ویزای خود حمایتی یونان گزینه بسیار قانع کننده است و پیامدهای مالیاتی تبدیل شدن به یک مقیم مالیاتی یونان بسیار کمتر از مقیم مالیاتی اسپانیا است.

  • سفر اتحادیه اروپا بدون ویزا:

    به عنوان یک دارنده‌ی ویزای تمکن مالی و مقیم یونان، می‌توانید از دسترسی بدون ویزا به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حداکثر تا ۹۰ روز در هر بار لذت ببرید.

  • فرآیند ساده:

    در صورت برخورداری از شرایط مورد نیاز، می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن برای دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی اقدام کنید.

  • بدون نیاز به حداقل اقامت:

    در حالی که مقررات مربوط به حداقل اقامت در کشور به روز شده است، گذراندن ۱۸۳ روز یا بیشتر در یونان برای تمدید اقامت موقت الزامی اعلام شده است و در حال حاضر هیچ شرایط حداقل اقامتی اجرا نمی‌شود. (برخلاف اقامت‌های تمکن مالی مشابه در پرتغال، ایتالیا و اسپانیا).

  • واجد شرایط بودن خانواده:

    برنامه ویزای اقامت FIP همچنین به شما امکان می‌دهد که همسر و فرزندان زیر سن قانونی خود را به یونان بیاورید، مشروط به شرایط خودکفایی مالی کمی بالاتر از حد عادی باشد. (میزان تمکن مالی مورد نیاز را برای یک خانواده‌ی چند نفره در ادامه بیان خواهیم کرد.)

  • بدون محدودیت سنی:

    متقاضیانی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند، می‌توانند برای برنامه FIP درخواست دهند. توجه داشته باشید که حداکثر سن قطعی برای شرکت در این برنامه اعلام نشده است.

  • بدون نیاز به تسلط به زبان:

    برای درخواست اقامت یونان از طریق برنامه ویزای تمکن مالی، نیازی به تسلط به زبان یونانی ندارید.

  • بدون نیاز به مدارک آکادمیک مبتنی بر امتیاز:

    برای اینکه بتوانید ویزای خود حمایتی یونان را دریافت کنید، نیازی به داشتن هیچگونه مهارت یا مدرک تحصیلی خاصی ندارید. مهم‌ترین گزینه در این برنامه این است که بتوانید توان مالی خود را اثبات کنید و از پس هزینه‌های زندگی خود برآیید.

  • هزینه زندگی پایین:

    هزینه زندگی در یونان در مقایسه با کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا یکی از پایین‌ترین هزینه‌های زندگی در اروپا است. یکی از مزیت‌های یونان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، بازار املاک آن است که در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته و سود بسیاری را برای مالک به همراه داشته است.

مراحل دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی

اگر تصمیم خود را برای اخذ ویزای خود حمایتی یونان گرفته‌اید، این بخش از مقاله را به دقت مطالعه کنید. در این بخش مراحل دریافت اقامت یونان از طریق تمکن مالی را بیان خواهیم کرد که عبارتند از:

  1. جمع‌آوری اسناد در کشور محل اقامت مبدا (مدت زمان: حدود ۲ هفته):

چنین اسنادی عبارتند از: اظهارنامه مالیاتی از کشور محل اقامت شما، اسنادی که درآمد حاصل از اجاره املاکی را که دارید، درآمد حاصل از مشارکت در یک تجارت یا فعالیت‌های کارآفرینی، گواهی اشتغال به کار، یا سایر اسنادی که منبع قانونی وجوه را تأیید می‌کند.

  1. اخذ ویزای نوع D (مدت زمان: حدود ۲ هفته):

برای دریافت ویزا یک درخواست همراه با لیست مدارک مورد نیاز به کنسولگری یونان در ایران ارائه می‌شود که شامل اطلاعاتی مبنی بر دردسترس بودن درآمد مورد نیاز و مبدأ آن است.

  1. دریافت AFM در یونان (مدت زمان: حدود ۲ هفته):

پس از درخواست ویزا، باید یک شماره مالیات در یونان یا AFM دریافت کنید.

  1. افتتاح حساب (مدت زمان: حدود ۲ هفته):

قدم بعدی افتتاح حساب در یکی از بانک‌های یونان برای انتقال وجه است.

  1. درخواست برای اجازه اقامت (مدت زمان: حدود ۲ هفته):

آخرین مرحله قبل از صدور مجوز اقامت، ارائه مدارک به اداره مهاجرت است. در این مرحله حضور شخصی شما برای انجام انگشت نگاری و گرفتن عکس بیومتریک مورد نیاز خواهد بود. پس از ارسال درخواست، گواهی آبی (μπλε βεβαίωση) صادر می‌شود که به شما این حق را می‌دهد که تا زمان نهایی شدن مجوز اقامت در کشور بمانید.

  1. اخذ مجوز اقامت (مدت زمان: حدود ۲ هفته):

در نهایت، اجازه اقامت موقت ابتدایی به مدت ۲ سال را دریافت خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد از زندگی در یونان لذت ببرید و آزادانه به سراسر کشورهای شنگن سفر کنید. توجه داشته باشید که این مجوز قابل تمدید است و پس از گذشت ۲ سال می‌توانید در صورت واجد شرایط بودن، اقامت خود را تمدید کنید.

اخذ ویزای خود حمایتی یونان مناسب چه کسانی است؟

همانطور که در مورد ویزای D7 پرتغالی، ویزای تمکن مالی اسپانیایی و اقامت انتخابی ایتالیا وجود دارد، بازار هدف اصلی این برنامه مهاجرتی نیز، بازنشستگان ثروتمند غیراتحادیه اروپا هستند.

با این حال، این برنامه همچنین می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت برای غیربازنشستگان، از جمله عشایر دیجیتال (دیجیتال نومد)، بازاریاب‌های وابسته آنلاین، کارگران از راه دور و کارآفرینانی باشد که قادر به برآوردن نیازهای مالی این روش هستند.

در حالی که این برنامه برای اکثر اتباع غیرمنطقه اقتصادی اروپا باز است، به ویژه در میان ایرانیان، روس‌ها، آلبانیایی‌ها، آمریکایی‌های شمالی، اوکراینی‌ها، سوری‌ها، آفریقای جنوبی و اتباع ترکیه محبوبیت دارد.

حداقل شرایط مالی لازم برای دریافت تمکن مالی یونان

برای اینکه واجد شرایط ویزای تمکن مالی (FIP) باشید، باید نشان دهید که در طول اقامت خود در این کشور باری بر دوش دولت یونان نخواهید بود و خودتان می‌توانید هزینه‌های روزمره را تامین کنید. دو راه برای واجد شرایط بودن برای ویزای اقامت FIP وجود دارد:

  • بر اساس درآمد غیرحقوقی و غیرفعال (یعنی بدون حقوق و دستمزد) درخواست دهید.
  • بر اساس پس انداز اعمال کنید.

درخواست بر اساس درآمد ثابت، مکرر و بدون حقوق:

 به منظور واجد شرایط بودن برای این ویزای ۲ ساله به عنوان یک متقاضی، باید ثابت کنید که حداقل ۲۰۰۰ یورو در ماه درآمد دارید. حقوق و دستمزد و درآمد کسب و کار در این برنامه واجد شرایط در نظر گرفته نمی‌شود. درعوض، باید ثابت کنید که درآمد پایدار و تکرار شونده‌ای مانند حقوق بازنشستگی، درآمد اجاره بلندمدت، سود سهام، حق امتیاز یا درآمدهای پس‌انداز با نرخ ثابت ۲۰۰۰ یورو یا بیشتر در ماه به دست می‌آورید.

برای درخواست به عنوان یک زوج متاهل، باید درآمد واجد شرایط ۲۰۰۰ یورو را برای متقاضی اصلی به اضافه ۲۰٪ (۴۰۰ یورو) در ماه برای همسر نشان دهید. برای هر فرزند وابسته اضافی، باید ۱۵٪ (۳۰۰ یورو) درآمد اضافی در ماه نشان دهید.

به عنوان مثال برای درخواست یک خانواده ۴ نفره (زوج متاهل و دو فرزند خردسال تحت تکلف)، باید درآمد ثابت حداقل ۳۰۰۰ یورو در ماه را نشان دهید.

اگر درآمد واجد شرایط برای برآورده کردن شرایط فوق را ندارید، ناامید نشوید. شما همچنین می‌توانید بر اساس پس‌انداز درخواست دهید. با توجه به اینکه ویزای FIP شما برای یک دوره ۲ ساله (۲۴ ماهه) صادر می‌شود، باید ثابت کنید که پس‌انداز کافی برای اسکان و حمایت از خود، همراه با افراد وابسته، در یونان را برای این مدت زمان دارید.

بنابراین اگر به عنوان یک متقاضی درخواست می‌دهید، باید ۴۸۰۰۰ یورو پس‌انداز در دسترس داشته باشید.

اگر به عنوان یک زوج متاهل درخواست می‌دهید، این مبلغ به ۵۷۶۰۰ یورو می‌رسد. و اگر به عنوان یک خانواده چهار نفره (زوج متاهل با دو فرزند خردسال تحت تکلف) درخواست دهید، باید حداقل ۸۶۴۰۰ یورو پس‌انداز داشته باشید.

نکته کلیدی

  باید به آن توجه کنید این است که برای واجد شرایط بودن، باید پس‌انداز خود را به بانک ملی یونان منتقل کنید. و وجوه باید در طول مدت اقامت شما در این حساب باقی بماند.

توجه داشته باشید که برای اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال و اسپانیا نیازی به ورود سرمایه به بانک کشور مقصد نیست و می‌توانید سرمایه‌ی خود را در یک حساب در ایران نگه دارید.

علاوه بر برآورده کردن الزامات مالی برنامه FIP، باید مدارک زیر را نیز ارائه کنید:

عدم دشتن سابقه کیفری

داشتن گواهی سلامت روحی و جسمی

داشتن محل اقامت برای کل مدت اقامت شما (۲ سال)

دارا بودن پوشش بیمه درمانی جامع در سراسر اتحادیه اروپا، از جمله پوشش بازگشت به کشور، بدون پرداخت مشارکت، دوره‌های خنک کننده یا استثناء پوشش.

سوالات متداول

سوابق کیفری چگونه بر اجازه اقامت من تأثیر می‌گذارد؟

سوابق کیفری که هم در کشور اصلی و هم در یونان به دست آمده است منجر به لغو مجوز اقامت معتبر می‌شود.

آیا می‌توانم در یونان ماشین بخرم؟

وزارت حمل و نقل یونان اجازه ثبت وسیله نقلیه در یونان را توسط اتباع کشورهای ثالثی که دارای مجوز اقامت در یونان هستند، می‌دهد.

آیا این نوع اجازه اقامت حق کار را اعطا می‌کند؟

این نوع اجازه اقامت برای صاحبان ملک به دارنده و اعضای خانواده وی اجازه نمی‌دهد که در یونان کار کنند. اما می‌توانند در خارج از یونان به صورت دور کار مشغول به کار باشند.

آیا این نوع اجازه اقامت حق کسب و کار را می‌دهد؟

این نوع اجازه اقامت حق خرید یک تجارت یونانی موجود، سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار یا ثبت یک نهاد حقوقی جدید را، بنا به صلاحدید شما می‌دهد.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.