فهرست مطالب

مهاجرت به فرانسه و آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه

آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه چگونه است؟ از چه سنی باید امور مالی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم؟ بعد از مهاجرت به فرانسه در رابطه با کدام امور مالی با فرزندانمان صحبت کنیم؟ آموزش کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه چگونه است؟ چگونه در رابطه با امور مالی با کودکان و نوجوانان شفاف صحبت کنیم؟ در صورت عدم آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه چه اتفاقی می‌افتد؟ 

از چه سنی آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه را آغاز کنیم؟

اگر به شما بگویم که یادگیری مدیریت پول برای یک کودک راحت‌تر از بزرگسالان است، باور می‌کنید؟ در دنیایی که «پول حرف اول را می‌زند»، درک نحوه مدیریت پول و آموزش مالی مهم‌تر از همیشه است. به همین دلیل هم والدین باید هر چه زودتر آموزش پول را برای کودکان خود آغاز کنند.

توجه داشته باشید که بچه‌ها نیازی به درک جزئیات دقیق امور مالی شخصی یا استراتژی‌های پیچیده سرمایه‌گذاری ندارند، آن‌ها تنها باید برخی از اصول اولیه را بدانند. اگر آینده‌ی مالی و شغلی کودکان و نوجوانانتان برایتان مهم است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با راه‌حل‌هایی برای اینکه چگونه فرزندانمان را برای آینده‌شان در کشور فرانسه آماده کنیم، صحبت کنیم.

ممکن است بخواهید آموزش مهارت مالی به کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه را با مرور مفاهیم اولیه مالی با آنها شروع کنید، اما باید بدانید که مؤثرترین راه برای آموزش آنها از طریق اقدامات و رفتارهای شما است.

نیازی نیست در مورد هر تصمیم مالی که می‌گیرید وارد جزئیات شوید، اما سعی کنید از این تصمیمات به عنوان فرصت‌های یادگیری استفاده کنید. به عنوان مثال: اگر می‌سنجید که آیا اجاره یا خرید خانه برای شما منطقی‌تر است یا نه، در مورد آنچه در هر گزینه دخیل است و اینکه چرا فکر می‌کنید یکی از دیگری منطقی تر است با کودکان و نوجوانان خود صحبت کنید.

اگر برنامه بودجه‌بندی جدیدی را امتحان می‌کنید، توضیح دهید که چه کاری انجام می‌دهید؟، دلیل شما برای تغییر برنامه برودجه‌بندی قدیمیتان چه بوده؟ و به آنها اجازه دهید آن را با شما بررسی کنند. مهم نیست چند سال دارند، اگر ببینند که پول موضوع مهمی است، فرصت‌های زیادی برای آنها وجود خواهد داشت که از مثال شما بیاموزند.

به آنها بیاموزید که چگونه پول خود را بودجه‌بندی کنند و هزینه‌های خود را پیگیری کنند. از برنامه‌های بودجه‌بندی‌ موفق خود و تجربه‌هایتان بگویید؛ به ویژه از بودجه‌بندی‌ای که برای مهاجرت به فرانسه انجام داده‌اید.

بچه‌ها باید در سن ۳ سالگی درباره بودجه‌بندی و مدیریت پول بدانند. در این سن هنوز با پول واقعی بازی نمی‌کنند، اما می‌توانید ارزش پول نقد را با استفاده از آب نبات یا خوراکی‌ها توضیح دهید. به عنوان مثال، به فرزندتان بگویید که اگر خوراکی‌های بیشتری می‌خواهد، ابتدا باید مقداری را با خواهرش به اشتراک بگذارد. به آنها یاد دهید که چگونه اشیاء را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنند.

زمانی که آنها به ۵-۶ سالگی می‌رسند، اکنون به خوبی می‌دانند که برای به دست آوردن چیزهایی که می‌خواهند چه کارهایی لازم است انجام دهند.

با معرفی یک نمودار بودجه ساده که از دو ستون تشکیل شده است، به آنها کمک کنید تفاوت بین نیازها و خواسته‌ها را درک کنند: یکی برای «نیازها» (مانند غذا و اجاره خانه) و دیگری برای «خواسته‌ها» (مانند اسباب بازی). توضیح دهید که در ابتدا تنها تامین نیازهای اولیه آنها ضرورت دارد؛ پس از پرداخت هزینه‌های این نیازها می‌توان برای خواسته‌ها بودجه درنظر گرفت و براساس اولویت آنها را تامین کرد.

Financial education for immigrant children and teenagers in France

روش آغاز آموزش مهارت مالی به کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه

برای آغاز آموزش مهارت مالی به کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه، از پول ماهیانه یا اصطلاحا «پول تو جیبی» به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنید:

دادن پول ماهیانه یک راه آسان برای آموزش پول به بچه‌ها است و بسیاری از کودکان می‌توانند از این تجربه بهره ببرند. در حالی که والدین باید مراقب میزان هزینه‌های فرزندان‌شان باشند، راه‌هایی برای راه‌اندازی سیستمی وجود دارد که برای خانواده شما کار می‌کند و عادات خوب را بدون تنبیه آنها ترویج می‌کند.

به عنوان راهی برای آموزش پول به بچه‌ها پول ماهانه یا هفتگی اختصاص بدهید. توجه داشته باشید که لازم نیست در مورد کمک این پول ماهانه خسیس باشید، اما مطمئن شوید که فرزندتان بداند که به چه علت این پول ماهانه به او پرداخت شده است.

قوانینی را در مورد مقدار و دفعات دریافت این پول تنظیم کنید (در بهترین حالت هر هفته یا ماهانه). مبالغ پول تو جیبی باید نیازهای اساسی فرزند شما را پوشش دهد و بیش از بودجه نباشد. اگر در تشخیص اینکه پول در کجاها خرج شده است، مشکل پیدا کردید و توان کنترل آن را نداشتید، به طور دوره‌ای موجودی حساب فرزندتان را بررسی کنید.

هر کسی در مقطعی با پول سر و کار دارد، اما یادگیری نحوه مدیریت مستقل آن می‌تواند دشوار باشد. با دادن پول تو جیبی به طور مداوم، فرزند شما یاد می‌گیرد که شما در رابطه با دخل و خرج آنها دخالتی ندارید و خود به تنهایی باید از پس پس‌انداز و پرداخت هزینه‌هایشان بربیایند.

بدین ترتیب فرزندتان با نحوه کار بانک‌ها هم آشنا خواهد شد و قبل از اینکه به سن قانونی برسد و بتواند برای خود حساب باز کند، نسبت به چگونگی مدیریت یک حساب بانکی هم اطلاعات کافی خواهد داشت.

به آنها در مورد پس‌انداز برای آینده آموزش دهید:

داشتن یک قلک به عنوان پس‌انداز، یک ابزار آموزشی اولیه است که برای آموزش ارزش پس‌انداز به کودکان طراحی شده است. مفهوم ساده است، شما با استفاده از این ابزار پس‌انداز کردن و شروع آن را در سنین پایین به یک عادت تبدیل می‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان مهارت‌های مدیریت پول عاقلانه‌ای دارند.

سپس به فرزندان خود کمک کنید تا اهمیت پس‌انداز پول با استفاده از یک حساب واقعی را بیاموزند. ابتدا، هر بار که یک هدیه یا پول از یک بزرگسال دریافت می‌کنند، از آنها بخواهید مقداری را در حساب پس‌انداز خود بگذارند. آنها را به بانک ببرید تا ببینند که آنها به تصمیم‌گیری در مورد محل سپرده‌گذاری کمک می‌کنند. این کار یک راه عالی برای ترویج یادگیری‌های ضروری در مورد بودجه‌بندی و هزینه کردن مسئولانه است.

آینده‌ی کودکان تا حد زیادی بستگی به عادت‌هایی دارد که از کودکی به بزرگسالی با خود حمل می‌کنند در نتیجه یادگیری عادات خوب در رابطه با پول از سنین کودکی به آسان‌تر شدن فردای آنها کمک می‌کند. مهم‌تر از همه، بهترین راه برای آموزش مالی و مدیریت پول به فرزندانتان این است که خودتان رفتار مالی خوب را الگو برداری کنید. بنابراین مطمئن شوید که در سبک زندگی مالی شما، نکاتی که گفته شده است، رعایت شود و تصمیمات مالی صحیحی گرفته شود.

کلید موفقیت در زندگی این است که زود شروع کنید. کودکان در سنین پایین توانایی یادگیری بالایی دارند پس حواستان باشد که در این سنین طلایی تحت تعلیم چه آموزش‌هایی قرار می‌گیرند. در کنار تمامی کلاس‌های آموزشی، تربیتی، ورزشی و… ای که فرزندانتان را ثبت‌نام می‌کنید، کلاس‌های آموزشی سواد مالی را هم در نظر داشته باشید و نادیده نگیرید. به هر حال، کودکان و نوجوانان، صرف نظر از حرفه‌شان در طول زندگی خود با پول سروکار دارند.

اگر می‌خواهید بچه‌هایتان در مورد پول محتاط باشند، باید ارزش آن را به محض اینکه بتوانند حساب کنند به آنها بیاموزید. در بخش بالا راه‌های آسانی را بیان کردیم که به شما کمک می‌کنند که به واسطه آنها آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه را به بهترین نحو انجام دهید.

عدم آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه چه عواقبی دارد؟

در حالی که کودکان می‌توانند بیاموزند که از نظر مالی مستقل و مسئولیت پذیر باشند، کودکانی که چنین ارزش‌هایی به آنها آموزش داده نمی‌شود مشکلات و سردرگمی‌های بسیاری را در آینده تجربه خواهند کرد. این حال تقریبا شبیه به همان حالتی است که افراد در ابتدای مهاجرت آن را تجربه می‌کنند. به محیط جدیدی وارد می‌شوند و از تفاوت‌های موجود در محل زندگی قبلی و جدیدشان احساس سردرگمی می‌کنند.

به همین دلیل هم پیشنهاد می‌شود که آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه را جدی بگیرید. هرگونه کاستی در این زمینه عواقب زیر را خواهد داشت:

  1. وابستگی مالی:

تصمیمات بد در مورد پول فقط باعث می‌شود فرزند شما از نظر مالی به دیگران از جمله شما وابسته شود. مهارت‌های ضعیف پولی، بدهی‌ها را جذب می‌کند و به آنها اجازه رشد در زندگی را نمی‌دهد. اعتماد به نفس آنها را از بین برده و سبب عدم موفقیت آنها در شغل‌های مختلف می‌شود. فرزندی که وابستگی مالی به خانواده خود داشته باشد به مرور زمان قدرت تصمیم‌گیری مناسب نیز نخواهد داشت.

  1. عدم ارزش خود:

فقدان پول و عدم توانایی مدیریت آن می‌تواند عاملی برای کاهش عزت نفس باشد. برخی از کودکان ممکن است ارزش شخصی خود را با ارقام موجود در بانکشان برابر کنند. به عنوان والدین، باید اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان رابطه سالمی با پول دارند.

  1. غرور بیش از حد:

طبیعتا، پول زیاد نیز می‌تواند منجر به غرور کاذب فرد شود که در کودکان به همان اندازه بد است. فرزند شما باید بیاموزد که شادی را از لحظه‌ها به دست آورد نه خود پول. داشتن غرور کاذب کودک را در ارتباط‌‌‌گیری را دیگران در آینده دچار مشکل خواهد کرد.

  1. بدهی‌ها:

تصمیمات مالی بد می‌تواند تعهدات زیادی را نه تنها از نظر پول، بلکه در زندگی نیز جلب کند. به عنوان مثال، اطمینان از تعمیر به موقع خودرو و تعویض قطعات آن، شما را از تعمیرات بزرگ در آینده نجات می‌دهد و خیال شما را راحت می‌کند که تا مدت طولانی نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافی نخواهید داشت.

برعکس، کسی که تصمیم می‌گیرد تعمیرات وسیله نقلیه خود را به دقیقه نود موکول کند و دائما آن را به تعویق بیاندازد، تنها سبب هنگفت‌تر شدن صورت حساب خود می‌شود. در واقع، با پرداخت نکردن قسط‌ها و بدهی‌ها قبل از تاریخ سررسید آنها، فقط جریمه‌های بالاتر و بدهی‌های بیشتری را متحمل خواهید شد.

  1. گرایش به سمت راهکارهای کسب درآمد کوتاه:

اگر فرزند شما به درستی نتواند امور مالی خود را مدیریت کند، احتمال دارد که برای کسب درآمد سریع در کوتاه‌مدت به سمت راهکارهای نامناسب  گرایش پیدا کند. روش‌هایی چون شرط‌‌بندی، قمار و … که طمع به دست آوردن پول سریع می‌تواند افراد را در آن‌ها غرق کند.

پیشنهاد می‌کنیم که از سنین کودکی با فرزندان خود در رابطه با خطرات قمار، شرط‌بندی و … صحبت کنید تا آموزش‌های کافی را از همان ابتدا فرا گرفته و در معرض سواستفاده قرار نگیرند.

سوالات متداول

چه سنی برای آغاز آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان مهاجر در فرانسه مناسب است؟

از سن ۳ سالگی می‌توانید آموزش مالی را برای کودکان خود آغاز کنید.

چه روشی برای آموزش مالی کودکان مهاجر در فرانسه مناسب است؟

با اختصاص پول ماهانه یا هفتگی به فرزندانتان به راحتی می‌توانید مفاهیم مالی را به آنها آموزش دهید.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.