پربازدیدها

ویزامتریک چیست و چه مراحلی دارد؟

ویزامتریک چیست؟ ویزامتریک چه مراحلی دارد؟ برای دریافت ویزامتریک چه‌کار باید کرد؟ ویزامتریک چه کارکردی دارد؟ ویزامتریک چه نقشی در گرفتن ویزا بازی می‌کند؟ آیا عبور از ویزامتریک لازم است؟ ویزامتریک برای کدام کشور است؟ شرایط ویزامتریک چیست؟ مهم‌ترین مفاهیم مربوط به ویزامتریک کدام است؟

شرکت ویزامتریک  شرکتی واسط میان  فرد و سفارت آلمان است و در کلام ساده‌تر ویزامتریک یک شرکت واسط است که برخی از امور مربوط به کنسولگری یا سفارت آلمان را بر عهده گرفته است. در واقع سفارت آلمان مسئولیت دریافت مدارک و بررسی آن‌ها و ارجاع درخواست متقاضی ویزا به سفارت است. به‌نوعی می‌توان گفت که متقاضی برای دریافت ویزا باید به این شرکت مراجعه کند و مراحل درخواست ویزای خود را از طریق این شرکت پیگیری نماید.

فرایند درخواست ویزای شینگن

برخی از کشورهای اروپایی حوزه شینگن به‌واسطه درخواست‌های بالا برای دریافت ویزا امورات مربوط به این مسئله را به شرکت‌های خصوصی و واسط واگذار کرده‌اند. آلمان نیز این امورات را به شرکت ویزامتریک ارجاع داده است. نکته‌ای که در خصوص این شرکت باید بدانید این است که عملاً ویزامتریک در صدور ویزا نقشی ندارد و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. این شرکت تنها مراحل لازم برای صدور ویزا را انجام می‌دهد و در نهایت این خود سفارت آلمان است که نسبت به صدور ویزا و نوع آن تصمیم‌گیری می‌کند.

بنابراین، در همین ابتدای کار دو نکته اساسی را در خصوص ویزامتریک باید بدانیم. اول این که عمده مراجعات متقاضی ویزا  به این شرکت است. نکته دوم این است که شما تنها به‌عنوان متقاضی مدارک خواسته شده را به ویزامتریک تحویل می‌دهید و کارهای خواسته شده این شرکت را انجام می‌دهید. اما نباید انتظار داشته باشید که این شرکت توانایی تأثیرگذاری در روند صدور ویزا را داشته باشد. در واقع حتی زمان صدور ویزا نیز در اختیار این شرکت نیست و همه چیز در نهایت به سفارت آلمان بازمی‌گردد.

ویزامتریک سفارت آلمان

ویزامتریک و علت استفاده از آن

ویزامتریک یک شرکت واسط میان متقاضی و سفارت است. در واقع علت اصلی استفاده از چنین شرکتی در صدور ویزا چند عامل مهم است. اولاً سالانه افراد زیادی برای دریافت ویزا برای ورود به آلمان که کشوری مطرح در سطح جهان است، ارائه می‌کنند. به‌نوعی می‌توان ادعا کرد بسیاری از مهاجران در سطح جهان  آلمان را به‌عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب می‌کنند. از طرف دیگر سیاست‌های آلمان به نحوی است که همچنان به دنبال این است که رتبه اول اقتصاد و صنعت اروپا و جهان را در اختیار داشته باشد و این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که عملاً نیروی انسانی مناسبی در حوزه‌های مختلف داشته باشد. برای تأمین این نیروی انسانی عملاً این کشور مجبور است که نسبت به جذب مهاجر به‌صورت هدفمند اقدام کند.

نحوه ارائه خدمات ویزامتریک به سفارت آلمان

اینها همه کارهایی است که می‌تواند بخش عمده‌ای از وقت سفارت و وزارت خارجه آلمان را به خود اختصاص دهد. نکته دیگری که وجود دارد این است که اعطای ویزا به متقاضی شامل دو گام عمده است. گام اول ارائه مقدمات اخذ ویزا شامل دریافت مدارک و انگشت نگاری است و گام دوم بررسی مدارک، تعیین وقت سفارت و انجام مصاحبه در سفارت و در نهایت اعطای ویزا است. سفارت آلمان گام اول را به شرکت ویزامتریک واگذار کرده است.

در واقع این شرکت به‌عنوان نماینده سفارت آلمان مسئول دریافت مدارک، دسته‌بندی آن‌ها و ارسال این مدارک به سفارت است؛ بنابراین عملاً سفارت کاری با متقاضی نخواهد داشت و عمده مسئولیت ارتباط با متقاضی بر عهده ویزامتریک قرار گرفته است. این مسئله یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شود. چرا که بدین ترتیب هزینه و زمان سفارت صرف دریافت مدارک نخواهد شد و باتوجه‌به حجم بالای درخواست‌ها برای دریافت ویزا عملاً می‌توان حدس زد که ویزامتریک صرفه اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای این کشور محسوب می‌شود. از طرف دیگر روند دریافت مدارک و ارسال آن به سفارت به‌واسطه ویزامتریک افزایش پیدا کرده است و این چیزی است که هر متقاضی دریافت ویزا به دنبال آن است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ویزامتریک یک شرکت واحد و مستقل است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران دارای نمایندگی است؛ بنابراین شما برای دریافت ویزای آلمان باید از طریق ویزامتریک اقدام کنید و راه دیگری نخواهید داشت.

ویزامتریک چه مراحلی دارد؟

ویزامتریک یک شرکت واحد و مستقل است؛ بنابراین قوانین و مراحل خاص خودش را دارد. نکته جالب‌توجه اینجاست که سفارت آلمان هیچ دخالتی در این روند نخواهد داشت؛ بنابراین ما باید بدانیم که ویزامتریک چه روندی را برای متقاضیان دریافت ویزا طراحی کرده است.

مرحله اول

شما باید از طریق سایت ویزامتریک اقدام به دریافت وقت کنید. در واقع شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که ویزامتریک مانند ادارات داخلی است و هرزمانی که بخواهید می‌توانید به آن مراجعه و نسبت به دادن مدارک خود اقدام کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما باید قبل از هر چیزی از طریق سایت نسبت به گرفتن وقت مقتضی اقدام کنید. برای این کار لازم است که اطلاعات خواسته شده را به طور کامل و البته صحیح وارد کنید. هر نوع اشتباه عمداً یا سهواً می‌تواند دلیل خوبی برای رد درخواست ویزای شما باشد. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی و البته اطلاعات مربوط به پاسپورت شماست.بعد از ورود اطلاعات باید صبر کنید تا این اطلاعات از طریق کارشناسان شرکت ویزامتریک تأیید شود. 

مرحله دوم

بعد از تأیید اطلاعات امکان انتخاب زمان و تعیین وقت برای شما فراهم می‌شود. البته توجه داشته باشید که زمانی وقت تعیین شده تأیید می‌شود که شما هزینه‌های خواسته شده توسط ویزامتریک را پرداخت کنید. بدون پرداخت این هزینه هیچ زمانی برای شما در نظر گرفته نخواهد شد.

مرحله سوم

شما باید در زمانی که خودتان تعیین کرده‌اید در ویزامتریک حضور داشته باشید. در آن روز شما باید مدارک خواسته شده (مدارک مربوط به ویزای موردنظر) را به‌صورت کامل همراه برده و تحویل این شرکت دهید. همچنین در این روز از شما انگشت‌نگاری و عکس‌برداری می‌شود.

به‌نوعی می‌توان گفت که این تمام کاری است که شما در ویزامتریک انجام می‌دهید. بعد از آن این شرکت مدارک شما را تحویل گرفته به همراه پاسپورت آن‌ها را به سفارت آلمان ارسال می‌کند. معمولاً ظرف مدت سه تا چهار هفته پاسخ ویزا برای شما از طریق ویزامتریک ارسال می‌شود.

پرسش های متداول درباره ویزامتریک

ویزامتریک یک شرکت مستقل و واسطه میان متقاضی و سفارت آلمان محسوب می‌شود. این شرکت موظف است تمامی مدارک خواسته شده سفارت آلمان را از متقاضی گرفته و به سفارت تحویل دهد.

ویزامتریک تنها موظف است که مدارک را از متقاضی بگیرد و به سفارت آلمان تحویل دهد. این شرکت هیچ تأثیرگذاری در روند صدور ویزا ندارد.

به‌طورکلی ویزامتریک در زمان صدور ویزا نیز تأثیری ندارد. اما به‌طورکلی و تجربی می‌توان گفت که صدور ویزای آلمان بعد از دریافت مدارک توسط ویزامتریک معمولاً بین ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

بعد از صدور ویزا ایمیلی از شرکت ویزامتریک دریافت خواهید کرد شما را از صدور ویزا آگاه می‌کند. حال می‌توانید به‌صورت حضوری ویزای خود را از این شرکت بگیرید و یا درخواست ارسال ویزا از طریق ویزامتریک را داشته باشید. همچنین می‌توانید پیکاپ ویزای خود را از طریق وکیل خود انجام دهید.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.