پربازدیدها

VFS چیست و چه کاربردی دارد؟

 VFS چیست؟ برای گرفتن ویزا چه نیازی به VFS وجود دارد؟   کدام کشورها از VFS استفاده می‌کنند؟

VFS یک شرکت واسط میان سفارت خوانده و متقاضی ویزا است که مسئول گرفتن مدارک  از متقاضی و جمع‌بندی آن‌ها  و نیز ارسال این مدارک به سفارت موردنظر است.  VFS با ۱۲۹ کشور همکاری مستقیم دارد و بنابراین متقاضیان دریافت ویزا از این کشورها باید از طریق این شرکت اقدام کنند.

حال چند سؤال دراین‌خصوص مطرح می‌شود. اولاً این که ما چرا باید VFS استفاده کنیم؟ سؤال دوم این است که برای این که بتوانیم از طریق این شرکت اقدام کنیم چه مراحلی را باید طی کنیم؟ همچنین سؤال مهم‌تر این است که آیا می‌توانیم با وجود این شرکت به‌صورت مستقیم به سفارت مراجعه کنیم؟

شرکت vfs

VFS و لزوم مراجعه به آن

VFS شرکتی است که از متقاضیان مدارک را تحویل گرفته و آن را به سفارت تحویل می‌دهد. سؤال اصلی این است که آیا وجود این شرکت واسط لازم است؟ بله. در واقع مسئله‌ای که وجود دارد این است که سفارت‌ها کارهای مختلفی انجام می‌دهند. به‌نوعی می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که هر سفارت بنا بر سیاست‌های خارجی همان کشور کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. ازاین‌رو لزوماً نمی‌توان از یک سفارت انتظار داشت که تمام کارهای خود را کنار بگذارد و مشغول صدور ویزا شود. در واقع سفارت به‌عنوان نماینده کشور در یک کشور دیگر محسوب می‌شود. ازاین‌رو تمام مسئولیت‌های سیاسی بر عهده سفارت قرار دارد.

ازاین‌رو می‌توان گفت که عملاً هر سفارت فرصت کمتری برای رسیدگی به تقاضاهای مختلف صدور ویزا خواهد داشت و همین موضوع می‌تواند باعث طولانی‌شدن زمان صدور ویزا شود. ازاین‌رو کشورهایی که با درصد بالایی تقاضای ویزا مواجه هستند بخشی از کارهای مربوط به این مسئله را از جمله دریافت مدارک و بررسی آن را به شرکت‌هایی خارج از سفارت واگذار کرده‌اند. آلمان این موضوع را به شرکت ویزا متریک ، ایتالیا به شرکت ckgs و بیش از ۱۲۰ کشور دیگر این مسئله را به شرکت واسط و البته مستقل VFS سپرده‌اند.

بنابراین، می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که شما برای ارائه درخواست ویزا و تحویل مدارک در خصوص این کشورها باید از طریق VFS عمل کنید. این تنها راهی است که شما می‌توانید برای درخواست ویزا اقدام کنید؛ بنابراین لزوماً شما نمی‌توانید به‌صورت مستقیم از طریق سفارت اقدام کنید.

کشورهای همکار vfs

فرایند و مراحل مراجعه برای دریافت ویزا

VFS یک شرکت مستقل است، بنابراین روند خاص خودش را به شکل مستقل از سفارت‌های مختلف برای دریافت مدارک و بررسی آن‌ها دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که در اولین گام شما باید درخواست اولیه خود را در سفارت موردنظر ثبت کنید. بعد از تأیید این درخواست شما نسبت به گرفتن وقت قرار ملاقات حضوری با شرکت VFS باید اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از طریق سایت این شرکت اقدام کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که این شرکت یک شرکت بین‌المللی است که شرایط خاص خودش را دارد.

شما برای گرفتن وقت ملاقات از این شرکت باید به سایت مرکزی این شرکت به نشانی www.vfsglobal.com بروید. در این سایت شما مشخص می‌کنید که کشور مبدأ شما کدام است و برای کدام کشور قصد درخواست ویزا دارید. شما با انتخاب گزینه ایران می‌توانید برای کشورهای استرالیا، اتریش، آذربایجان، بلژیک، کرواسی، چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، نیوزلند، نروژ، پرتغال، سوئیس، اوکراین، انگلستان و چند کشور دیگر اقدام کنید.

بعد از انتخاب کشور موردنظر شما باید نوع ویزای خودتان را انتخاب کنید. این مسئله بستگی به کشور موردنظرتان دارد. در مرحله بعدی شما باید فرم‌های خاصی که وجود دارد را از این سایت دانلود و آن‌ها را بادقت پر کنید. بهتر است در این کار از مشاوران باتجربه‌ای مانند کارشناسان گروه اقلیما کمک بگیرید.

در مرحله بعد لازم است که به‌صورت حضوری یک‌بار به نمایندگی VFS مراجعه کنید. در این مراجعه شما با ارائه مدارک خواسته شده و همچنین فرمی که پر کردید می‌توانید نسبت به گرفتن وقت اصلی ملاقات اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که پیش از آن باید هزینه موردنظر برای شروع فرایند را به این شرکت پرداخت کنید. توجه داشته باشید که دراین‌بین شما باید پاسپورت خود را به‌عنوان یکی از مدارک به این شرکت تحویل دهید.

این مدارک بعد از آن که از شما دریافت شد برای سفارت ارسال می‌شود. بعد از دریافت جواب سفارت این پاسخ به‌صورت ایمیل به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. بعد از آن شما می‌توانید نسبت به دریافت پاسپورت خود اقدام کنید. این تمام مراحلی است که باید از طریق VFS آن را بگذرانید.

VFS می‌تواند مسیر دریافت ویزا را هموارتر کند؟

VFS یک شرکت واسط برای دریافت مدارک شماست و هیچ کارکرد دیگری ندارد. در واقع شما نمی‌توانید از این شرکت انتظار داشته باشید که بتواند برای شما مسیر ساده‌تری برای دریافت ویزا به شما نشان دهد. به‌نوعی این شرکت هیچ تأثیرگذاری در روند گرفتن ویزا ندارد.

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم، VFS تنها شرکتی است که از شما مدارک را گرفته و به سفارت کشور مقصد تحویل می‌دهد و پاسخ این سفارت را به شما اعلام می‌کند. این شرکت هیچ تأثیرگذاری نمی‌تواند در تسریع دریافت ویزا، سهولت دریافت آن یا سایر موارد داشته باشد. این نکته مهمی است که باید در خصوص کارکرد VFS به آن توجه داشته باشید.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است VFS عملاً بخشی از مراحل صدور ویزا را سرعت بخشیده است. همچنین باتوجه‌به این که کارشناسان این شرکت مدارک ارائه شده را بررسی می‌کند، بنابراین درصورتی‌که شما بتوانید از مراحل این شرکت عبور کنید می‌توانید مطمئن باشید که مدارک شما کامل است و مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

سؤالات متداول

۱-      آیا نمایندگی VFS در ایران وجود دارد؟

بله. از سال ۱۳۹۴ نمایندگی VFS در ایران با همکاری سفارت انگلستان شروع به کار کرد. این شرکت امروز با برخی دیگر از سفارت‌های کشورهای اروپایی دارای همکاری است.

۲-      زمان صدور ویزا به‌واسطه VFS چقدر است؟

VFS در خصوص زمان صدور ویزا نمی‌تواند اثرگذار باشد. زمان صدور ویزا بستگی به سفارت و کشور مقصد دارد؛ بنابراین شما نمی‌توانید از VFS انتظار داشته باشید که مدت‌زمان خاصی را به شما اعلام کنند.

۳-      کدام کشورها از VFS به‌عنوان شرکت واسط استفاده می‌کنند؟

به‌طورکلی در دنیا حدود ۱۲۹ کشور با VFS همکاری می‌کنند. VFS  در ایران نیز نزدیک به ۲۰ کشور را ساپورت می‌کند.

۴-      برای کشورهایی که با ایران رابطه دیپلماسی ندارند چگونه می‌توان از VFS استفاده کرد؟

به‌طورکلی شما می‌توانید برای این کشورها از خدمات VFS در کشورهایی مانند ترکیه و…استفاده کنید. این نکته‌ای است که باید در خصوص کشورهایی که با ایران روابط دیپلماتیک ندارند به‌خاطر داشته باشید.

راه‌تان دور و وقت‌تان محدود است، ما در کوتاه‌ترین زمان به مهم‌ترین پرسش شما بهترین پاسخ را می‌دهیم.